تبلیغات
هواپیما - McDonnell Douglas DC-9-10/20/30


  • keery
  • McDonnell Douglas DC-9-10/20/30

     

    هواپیمای DC-9 اولین هواپیمای مسافربری در دنیاست که بر پایه آن مدلهای مختلف و پر کاربردی ساخته شده است. به طوریکه این مدل سر آغاز مدلهای MD-80، MD-90 و B717 است. شرکت داگلاس هواپیمای DC-9 را با ظرفیت 70 صندلی و برای مسیرهای پروازی کوتاه در نظر گرفت.

    ساخت DC-9 در 8 آوریل 1963 و به دنبال دریافت سفارش هایی از خط هوایی دلتا آغاز شد. 9-DC یک طرح کاملاً جدید بود که با موتورهای نصب شده در انتهای هواپیما مشخص می شود. دم هواپیما نیز به شکل T و زاویه پس گرایی بال متعادل طراحی شد. ظرفیت حمل مسافر نیز تا 90 نفر افزایش یافت و آرایش کابین مسافران نیز در 5 ردیف طراحی شد. ساخت اولین پیش نمونه در جولای 1963 آغاز شد و اولین پرواز خود را در 25 فوریه 1965 انجام داد. زمان دریافت گواهینامه پروازی 23 نوامبر 1965 بود و دو هفته بعد وارد پروازهای خطوط هوایی گردید.

    از همان ابتدا ساخت نمونه های جادارتر DC-9 نیز بررسی شده بود. اولین هواپیمای توسعه یافته بر پایه DC-9 بود که  4.54 متر طولانی تر بود و می توانست 105 نفر را در خود جای دهد. این هواپیما 30-9-DC نامیده شد و در 1 فوریه 1967 به شرکت "استرن" تحویل شد. از دیگر مدلهای ساخته شده DC-9-20 است که دارای همان بدنه DC-9-10 و موتورهای تقویت شده بود. از دیگر ویژگیهای طرح DC-9-20 می توان به دهانه بال بزرگتر و عملکرد بهتر در دماهای زیاد اشاره کرد. مدل دیگر DC-9-15 است که بر اساس مدل 10 ساخته شده اما وزن بیشتر و ظرفیت سوخت بالاتری دارد. گفتنی است بعضی از 30-9-DC به هواپیماهای باربری تبدیل شده اند.

     

    موتور:

    دو موتور توربوفن پرات اند ویتنی JT8D-5 در DC-9-10
    دو موتور توربوفن پرات اند ویتنی JT8D-9 یا JT8D-11 یا JT8D-17 در DC-9-30

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور JT8D-5: برابر با 54.5kN معادل 12,250lb در DC-9-10
    با موتور JT8D-9 : برابر با 64.5kN معادل 14,500lb در DC-9-30
    با موتور JT8D-11: برابر با  66.7kN معادل 15,000lb 
    با موتور JT8D-17: برابر با  71.2kN معادل 16,600lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 903km/h در DC-9-10 و 907km/h در DC-9-30
    سرعت کروز اقتصادی: 885km/h درDC-9-10
    سرعت کروز دوربرد: 798km/h در DC-9-30
    برد: 
    1,055km معادل 570nm با بیشترین بار مفید در DC-9-10.
    2,150km معادل 1,160nm با بیشترین سرعت و 64 مسافر در DC-9-30

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی:  22,635kg معادل 49,900lb در DC-9-10
    وزن خالی: 25,940kg معادل 57,190lb در DC-9-30
    بیشترین وزن برخاستن:
    41,140kg معادل 90,700lb در DC-9-10
    54,885kg معادل 121,000lb در DC-9-30

    ابعاد:

    طول: 31.82m معادل 104ft در DC-9-10 و 36.37m معادل 119ft در DC-9-30
    ارتفاع: 8.38m معادل 27ft مشترک در همه مدلها
    دهانه بال: 27.25m معادل 89t در DC-9-10 و 28.47m معادل 93ft در DC-9-30
    مساحت بال: 86.8m² معادل 934sq ft در DC-9-10 و 93m² معادل 1000.7sq ft در DC-9-30

    گنجایش:
    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز.
    مسافران: قادر به حمل 80 مسافر در آرایش تک کلاسه و در 5 ردیف در مدل DC-9-10.
    قادر به حمل 105 مسافر در آرایش تک کلاسه استاندارد و قابل افزایش تا 115 مسافر در ردیف های 5 تایی در مدل DC-9-30

    سفارش و تولید:

    799 فروند از 976 فروند هواپیمای تولید شده DC-9 متعلق به DC-9-10/20/30 است.