تبلیغات
هواپیما - McDonnell Douglas MD-90


  • keery
  • McDonnell Douglas MD-90

     

    تصمیم برای ساخت هواپیمای 90-MD که بزرگترین عضو خانواده DC-9 - MD-80 و MD-90 مکدانل داگلاس و همچنین بوئینگ B717 می باشد در نوامبر 1988 گرفته شد. پس از طی مراحل طراحی و ساخت، اولین پیش نمونه هواپیمای جدید MD-90 در 22 فوریه 1993 به پرواز در آمد. گواهینامه پروازی نیز در 16 نوامبر 1994 به آن اعطاء شد. خریدار اولیه MD-90 خط هوایی دلتا بود که 31 فروند از آن را سفارش داده بود. بعد از خط هوایی دلتا، بزرگترین مشتریان MD-90، شرکت هواپیمایی سعودی و «ژاپن ارسیستم» بودند.

    مهمترین تغییر ایجاد شده در 90-MD استفاده از دو توربوفن V2500 است که در MD-90-30 می تواند 111kN رانش تولید کند. موتور V2500 بزرگترین، قوی ترین و سنگین ترین موتوری است که تاکنون در انتهای یک هواپیمای مسافربری نصب شده است. ضمن اینکه این موتور عملکرد و بازدهی اقتصادی بسیار خوبی از طریق کاهش مصرف سوخت از خود نشان می دهد. از دیگر تغییرات داده شده در MD-90 می توان به دراز شدن بدنه به میزان 1.4 متر در جلوی بال اشاره کرد که امکان قرار گرفتن 10 مسافر اضافی را در آرایش دو کلاسه به هواپیما می دهد. از طرفی کشیدگی هواپیما در جلو باعث جبران افزایش وزن موتور نیز می شود. 90-MD همچنین دارای کابین خلبان دیجیتالی است که قبلا در MD-88 استفاده شده است. در MD-90 موارد بهبود یافته دیگری به خصوص در ارتباط با آسایش و راحتی مسافران دیده می شود.

    مدل پایه 90-MD هواپیمای 30-90-MD است. همچنین نمونه ای از این هواپیما در چین نیز تولید شد. علاوه بر مدل پایه نمونه های دیگری نیز مطرح شدند. از جمله MD-90-30ER که دارای مخازن سوخت اضافی و در نتیجه برد بیشتر است. MD-90-50 نمونه ای با برد پروازی زیاد، مخازن سوخت اضافی و دارای حداکثر وزن برخاست بیشتری است. نمونه پرظرفیت MD-90 و MD-90-55 است که توانایی حمل 187 سرنشین را در آرایش تک کلاسه داراست. همچنین دارای دو درب اضافی در جلوی بدنه است که برای موارد اضطراری از آن استفاده می شود. پس از ادغام مکدانل داگلاس با بوئینگ در سال 97، شرکت بوئینگ خط تولید MD-90 را تا تحویل آخرین هواپیماهای سفارش داده شده باز نگه داشت و بعد از آن خط تولید MD-90 برای همیشه بسته شد.

     

    موتور:

    دو موتور توربوفن IAE V2525D5 یا IAE V2528D5

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور V2525D5: برابر با 111.2kN معادل 25,000lb در MD-90-30
    با موتور V2528D5: برابر با 124.5kN معادل 28,000lb در MD-90-55

    عملکرد:

    سرعت کروز: 809km/h در ارتفاع 35,000 پایی
    برد: 3,862km معادل 2,085nm با 153 مسافر

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی:
    39,915kg معادل 88,000lb در MD-90-30
    41,685kg معادل 91,000lb در MD-90-55
    بیشترین وزن برخاستن:
    70,760kg معادل 156,000lb در MD-90-30
    78,245kg معادل 172,500lb در MD-90-55

    ابعاد:

    طول: 46.51m معادل 152ft
    ارتفاع: 9.33m معادل 30ft
    دهانه بال: 32.87m معادل 107ft
    مساحت بال: 112.3m² معادل 1,209sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز.
    مسافران: در آرایش تک کلاسه قادر به جا به جایی 172 سرنشین در MD-90-30 و 187 سرنشین در 55-MD-90
    در آرایش دو کلاسه قادر به جا به جایی  141 نفر در کلاس اقتصادی و 12 نفر در کلاس درجه یک.

    سفارش و تولید:

    تا اواخر 1998، نزدیک به 134 فروند سفارش داده شد.