تبلیغات
هواپیما - McDonnell Douglas DC-10


  • keery

  • McDonnell Douglas DC-10

     

    در پاسخ به نیاز شرکت آمریکن ارلاینز و دیگر خطوط هوایی به یک هواپیمای پرظرفیت 300 نفره، شرکت لاکهید هواپیمای «ترای استار» را عرضه کرد. از طرفی شرکت داگلاس که در وضعیت بد مالی قرار داشت پیش از این بر روی طرحی پر ظرفیت مطالعاتی را انجام داده بود که نامش را DC-10 تعیین کرده بود. اما به دلیل ورشکستگی داگلاس و متعاقب آن ادغام با شرکت «مکدانل» این طرح به مرحله اجرا نرسید.

    پس از مدتی پروژه DC-10 مجددا فعال شد و ساخت آن با پروژه شرکت لاکهید در یک زمان قرار گرفت. به این ترتیب دو رقیب نیرومند برای پاسخگویی به یک نیاز در مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند. طبیعتا هر دو شرکت با فروش هر فروند از هواپیمای خود در فروش یکدیگر اخلال ایجاد می کردند. بنابر این باقی ماندن در این رقابت که با صرف هزینه های زیاد در طراحی هواپیماهایشان همراه بود به وِیژگیهای فنی ممتاز و اتخاذ استراتژی مناسب در بازاریابی نیاز داشت. در نهایت DC-10 به لطف ویژگیهایی همچون ایمنی، کم صدایی و عملکرد پروازی بهتر نسبت به رقیب قدرتمند خود توانست از هواپیمای ساخت لاکهید پیشی بگیرد و به فروش قابل قبولی دست یابد. اعلام ساخت DC-10 در فوریه 1968 بود و شرکت سازنده توانست از شرکتهای هواپیمایی آمریکن ارلاینز و یونایتد ارلاینز سفارشهایی را برای ساخت DC-10 دریافت کند.

    DC-10 دارای دو موتور در بال و یک موتور در دم هواپیما بود. اولین پرواز هواپیما در تاریخ 29 آگوست 1970 انجام شد و به دنبال آن اولین DC-10-10 در آگوست سال 1971 وارد ناوگان آمریکن ارلاینز گردید. به دنبال آن هواپیمای قاره پیمای 30-10-DC با موتورهای قدرتمندتری معرفی شد. این هواپیما به مخازن سوخت اضافه و ارابه های فرود بهتری مجهز بود. بیشتر تولیدات هواپیماهای DC-10 از مدل -30 هستند. حتی هواپیماهای تغییر پذیر DC-10-30CF و نمونه فقط باری DC-10-30F نیز از سری تولیدات مدل 30 بودند. مدل بعدی DC-10-40 بود که به موتورهای پِرات اند ویتنیِ D9JT مجهز شده بود. همچنین این هواپیما مورد توجه نیروی هوایی آمریکا نیز قرار گرفت. به طوریکه یک قرار داد فروش 60 فروندی با مکدانل داگلاس امضا شد. این هواپیماها که KC-10A (اکستندر) نامیده شد از موتورهای CF6 نیرو می گیرد.

    در طول خدمت DC-10 سوانح مرگباری نیز دیده می شود. بیشتر این سوانح بین اواسط تا انتهای دهه 70 میلادی ثبت شده اند. اما با بررسی دلایل مختلف این سوانح و تدابیر اتخاذ شده، 10-DC به فعالیت خود در خطوط هوایی ادامه داد تا این که سرانجام پس از دو دهه از ورود به خدمتش در سال 1989 تولید آن متوقف شد. بوئینگ 10-MD نمونه ای تغییر یافته از DC-10 است که برای شرکت Federal Express ساخته شد. این هواپیما به عرشه پرواز الکترونیکی با 6 صفحه نمایش LCD مجهز است. همچنین تجهیزات و پیکربندی MD-10 مشابه هواپیمای MD-11 است. بنابر این خلبانان هر کدام از این هواپیماها می توانند با هواپیمای دیگر پرواز کنند. اولین پرواز MD-10 در 4 آوریل 1999 انجام شد و بوئینگ اولین از 89 فروند MD-10 را در 9 می 2000 به شرکت فدرال اکسپرس تحویل داد. همچنین بوئینگ این هواپیما را به دیگر کاربران DC-10 نیز پیشنهاد داده است.

     

    موتور:

    سه موتور توربوفن جنرال الکتریک CF6-6D ، CF6-6D1 ، CF6-50A ، CF6-50C ، CF6-50C1 ، CF6-50C2B
    سه موتور توربوفن پرات اند ویتنی JT9D-20 یا JT9D-59A

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور CF6-6D: برابر با  178kN معادل 40,000lb در DC-10-10
    با موتور CF6-6D1: برابر با 182.4kN معادل 41,000lb در DC-10-10
    با موتور CF6-50A: برابر با218kN معادل 49,000lb در DC-10-30
    با موتور CF6-50C: برابر با 226.9kN معادل 51,000lb در DC-10-30
    با موتور CF6-50C1: برابر با 233.5kN معادل 52,500lb در DC-10-30
    با موتور CF6-50C2B: برابر با 240.2kN معادل 54,000lb در DC-10-30
    با موتور JT9D-20: برابر با 219.6kN معادل 49,400lb در DC-10-40
    با موتور JT9D-59A: برابر با 235.8kN معادل 53,000lb در DC-10-40

    عملکرد:

    بیشترین سرعت هواپیما: 982km/h
    بیشترین سرعت کروز: 908km/h
    برد: 
    7,415km معادل 4,000nm با بیشترین بار مفید در DC-10-30
    7,505km معادل 4,050nm با بیشترین بار مفید در DC-10-40

    اوزان:

    وزن خالی:
    121,198kg معادل 267,197lb در DC-10-30
    122,951kg معادل 271,062lb در DC-10-40

    بیشترین وزن برخاستن:

    263,085kg معادل 580,000lb در DC-10-30
    259,450kg معادل 572,000lb در DC-10-40

    ابعاد:

    طول: 55.50m معادل 182ft
    ارتفاع: 17.70m معادل 58ft
    دهانه بال: 50.40m معادل 165t 
    مساحت بال: 367.7m² معادل 3,958sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: سه نفر در عرشه پرواز.
    مسافران: 380 نفر در ارایش تک کلاسه و در ردیف های 9 تایی.

    سفارش و تولید:

    446 فروند از انواع مختلف تجاری و نظامی ساخته شده است. 89 فروند MD-10 نیز سفارش داده شده است.