تبلیغات
هواپیما - McDonnell Douglas MD-11


  • keery
  • McDonnell Douglas MD-11

     

    11-MD یک جت پیشرفته است که با موتورهای جدید و اندکی کشیدگی نسبت به طرح موفق DC-10 ساخته شده است. خبر ساخت MD-11 در 30 دسامبر 1986 اعلام شد. این هواپیما نتیجه دو سال تحقیق برای یافتن جایگزینی برای 10-DC است. اولین هواپیمای MD-11 در 10 ژانویه 1990 به پرواز در آمد. مجوز رسمی نیز در نوامبر همان سال به آن اعطاء شد. اولین هواپیمای تولید شده نیز در هفتم دسامبر 1990 به شرکت Finnair تحویل شد.

    در مقایسه با DC-10 هواپیمای MD-11 دارای بدنه ای کشیده تر به میزان 5.71 متر، استفاده از بالک در نوک بالها، دم اصلاح شده با زاویه پس گرایی کمتر، عرشه پرواز الکترونیکی با 6 صفحه نمایش، فرم جدید کابین و انتخاب موتورهای جدیدتر می باشد. از MD-11 نمونه های دیگری نیز ساخته شده است. از جمله مدل دوربرد که MD-11ER نام گرفت و از سال 1996 به کار گرفته شده است. نمونه باری یا MD-11F، نمونه مخلوط باری/مسافری یا MD-11Combi و مدل تغییر پذیر باری/مسافری که MD-11CF نامیده شد. در واقع عمده تغییرات MD-11 مربوط به اندازه و برد هواپیماست که استفاده برای مقاصد گوناگون را ممکن می سازد.

    در سال 1996 مکدانل داگلاس بررسیهای خود را برای ساخت مدلی برگرفته از MD-11 آغاز کرد. طرح جدید که  MD-XX نام گرفت به بالهای جدیدی مجهز می شد. برای این کار یک مدل با بدنه استاندارد MD-11 و بردی در حدود 15,565 کیلومتر و مدل دیگری با بدنه کشیده تر از مدل استاندارد و قادر به حمل 375 مسافر مورد نظر بود. هر چند هر دو هواپیما در حد یک ایده باقی ماندند. چرا که در سال 97 مکدانل داگلاس در بوئینگ ادغام شده بود. در نوامبر 1997 بعد از آنکه مدتی از ادغام مکدانل داگلاس در بوئینگ می گذشت، مقامات بوئینگ اعلام کردند که خط تولید MD-11 را حفظ خواهند کرد. این مدلهای تولیدی شامل نمونه های باری MD-11 می شد. با این وجود بوئینگ در ژوئن 1998 اعلام کرد که از تصمیم خود منصرف شده و به دلیل کم بودن تقاضا برای خرید MD-11 خط تولید این هواپیما را در آینده خواهد بست. در نهایت آخرین هواپیمای تولید شده MD-11 که یک MD-11F بود در 22 فوریه 2001 به شرکت لوفت هانزا تحویل شد. هر چند دست کم تا یک دهه دیگر شاهد پرواز این هواپیما در معتبر ترین خطوط هوایی خواهیم بود.

     

    موتور:

    سه موتور توربوفن پرات اند ویتنی PW4460 یا PW4462 
    سه موتور توربوفن جنرال الکتریک CF6-80C2D1F

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور PW4460: برابر با 266.9kN معادل 60,000lb 
    با موتور PW4462: برابر با 276kN معادل 62,000lb 
    با موتور CF6-80C2D1F: برابر با 273.6kN معادل 61,500lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 945km/h
    سرعت کروز اقتصادی: 876km/h
    برد: 12,633km معادل 6,821nm با 298 مسافر

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی: 130,165kg معادل 286,945lb 
    بیشترین وزن برخاستن: 273,314kg معادل 602,555lb

    ابعاد:

    طول: 61.21m معادل 200ft
    ارتفاع: 17.60m معادل 57ft
    دهانه بال: 51.66m معادل 169ft
    مساحت بال: 338.9m² معادل 3,648sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز.

    مسافران:

    در آرایش تک کلاسه دارای 410 صندلی برای مسافران.
    در آرایش دو کلاسه دارای 323 صندلی برای مسافران.
    در آرایش سه کلاسه دارای 298 صندلی برای مسافران.

    سفارش و تولید:

    تا بسته شدن خط تولید در سال 2001 تعداد 200 فروند از انواع MD-11 تحویل شد.