تبلیغات
هواپیما - McDonnell Douglas DC-9-40/50


  • keery
  • McDonnell Douglas DC-9-40/50

     

    داگلاس 40-9-DC و 50-9-DC که نسل قبلی MD-80 و MD-90 محسوب می شوند خود از کشیده شدن بدنه مدل DC-9-30 ساخته شده اند. 40-9-DC در پاسخ به نیاز خطوط هوایی اسکاندیناوی (SAS) برای یک هواپیمای جادارتر از مدل پایه DC-9 ساخته شد. در مقایسه با DC-9-30، هواپیمای DC-9-40 به میزان 1.88 متر طویل تر است که این کشیدگی بدنه به هواپیما اجازه می دهد تا 125 مسافر را در آرایش تک کلاسه حمل کند.

    همچنین موتور استفاده شده در مدل 40 از موتورهای قبلی قوی تر است. غیر از این موارد مدل 40 فرق دیگری با مدل 30 ندارد و کاملا شبیه به هم هستند. اولین هواپیمای DC-9-40 در 28 نوامبر 1967 پرواز کرد و در 12 مارس سال بعد وارد خطوط هوایی SAS شد. 50-9-DC که بزرگترین عضو خانواده MD-90/MD-80/DC-9 و B717 محسوب می شود از نظر طراحی بدنه همانند مدل پایه DC-9 است. DC-9-50 که در اواسط سال 1973 معرفی شد نسبت به مدل 40 به میزان 2.44 متر و نسبت به مدل 30 به میزان 4.34 متر کشیده تر است. با این کشیدگی در بدنه DC-9-50 می تواند حداکثر 139 سرنشین را جا به جا کند.

    50-9-DC یک کابین با طراحی داخلی جدیدتر از نوع قبلی دارد که استفاده موثرتر از فضای موجود را ممکن می سازد. از دیگر ویژگیهای DC-9-50 استفاده از سیستم پیشرفته ترمز است که مانع سرخوردن هواپیما می شود. همچنین در مقایسه با DC-9-40 موتورهای کم صدا تری دارد. تاریخ تحویل اولین هواپیمای DC-9-50 در آگوست 1975 بود. در مجموع هواپیماهای 40-9-DC و DC-9-50 فروش نسبی قابل قبولی داشتند. بزرگترین خریدار 40-9-DC در آن زمان شرکت SAS بود. در حالیکه شرکت مطرح "نورث وست" هنوز هم از این هواپیماها استفاده می کند و در حال حاضر به عنوان بزرگترین کاربر DC-9 در جهان شناخته می شود.

     

    موتور:

    دو موتور توربوفن پرات اند ویتنی JT8D-9 یا JT8D-11 یا JT8D-15 یا JT8D-17 در DC-9-40
    دو موتور توربوفن پرات اند ویتنی JT8D-15 یا JT8D-17 در DC-9-50

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور JT8D-9: برابر با 64.5kN معادل 14,500lb در DC-9-40
    با موتور JT8D-11: برابر با 66.7kN معادل 15,000lb در DC-9-40
    با موتور JT8D-15: برابر با 69kN معادل 15,500lb در هر دو مدل
    با موتور JT8D-17: برابر با  71.2kN معادل 16,000lb در هر دو مدل

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 898km/h در DC-9-40 و 926km/h در DC-9-50
    سرعت کروز اقتصادی: 885km/h 
    سرعت کروز دوربرد: 820m/h

    برد: 
    2,880km معادل 1,555nm با 87 مسافر در DC-9-40

    3,325km معادل 1,795nm با 97 مسافر در DC-9-50

    اوزان:

    وزن خالی:
    26,612kg معادل 58,670lb در DC-9-40
    28,068kg معادل 61,880lb در DC-9-50
    بیشترین وزن برخاستن: 54,885kg معادل 121,000lb در هر دو مدل

    ابعاد:

    طول: 38.28m معادل 125ft در DC-9-40 و 40.72m معادل 133ft در DC-9-50
    ارتفاع: 8.53m معادل 28ft
    دهانه بال: 28.47m معادل 93t 
    مساحت بال: 93m² معادل 1,000.7sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز.
    مسافران: در DC-9-40 قادر به حمل 125 مسافر در آرایش تک کلاسه و در 5 ردیف.
    در DC-9-50 توانایی جا به جایی 139 مسافر در آرایش تک کلاسه و در 5 ردیف.

    سفارش و تولید:

    167 فروند از 976 فروند هواپیمای تولید شده DC-9 متعلق به DC-9-40/50 است.