تبلیغات
هواپیما - f 18 G


  • keery
  • f 18 G

    چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 01:37 ب.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار
    تصویر
    EA-18G Growler

    مقدمه:

    هواپیمای EA-18G Growler یک نمونه حملات الکترونیکی هوابرد (Airborne Electronic Attack و یا AEA) با قابلیت عملیات بر روی عرشه ناورهای هواپیمابر و پایگاه های زمینی میباشد. Growler بطور اختصاصی جهت جایگزین شدن با هواپیماهای EA-6B Prowler نیروی دریایی ایالات متحده توسعه یافته است که در سال 1971 وارد خدمت گردیدند و هم اکنون عمر مفید و عملیاتی آنها رو به پایان میباشد. این نمونه بر اساس هواپیمای دوسرنشینه F/A-18 Hornet ساخته شده است که مدت ها به عنوان ستون حملات هوایی در نیروی دریایی آمریکا فعالیت نموده است. وظیفه اصلی این هواپیما در حملات الکترونیکی (Electronic Attack و یا EA) و سرکوب پدافند هوایی دشمن (Suppression of Enemy Air Defenses و یا SEAD) مخصوصا" در اولین لحظات حمله و آغاز جنگ تعریف شده است. Growler دارای 11 جایگاه بارگذاری تسلیحات میباشد که بطور مشترک جهت نصب تجهیزات اخلالگر و همچنین تسلیحات دفاعی و تهاجمی مورد استفاده قرار میگیرند. چیدمان استفاده از تجهیزات متفاوت با توجه به نوع متعارف و یا غیر متعارف ماموریت های پیش رو, متغیر است. 


    تصویر

    برنامه تولید و توسعه EA-18G Growler: 

    در ماه دسامبر سال 2003, نیروی دریایی ایالات متحده یک قرارداد توسعه و اثبات عملکرد سیستم (System Development and Demonstration و یا SSD) با مدت اعتبار 5 سال را تدوین نمود. نهایتا" قرارداد تولید اولین مجموعه 4 فروندی از این نمونه, در ماه جولای 2006 منعقد گردید و Growler موفق شد اولین پرواز آزمایشی خود را در ماه آگوست همان سال با موفقیت به انجام برساند. این نتایج موفقیت آمیز منجر به تحویل اولین و دومین هواپیمای آزمایشی در ماه های سپتامبر و نوامبر سال 2006 به نیروی دریایی گردید و در ادامه این روند, نخستین نمونه تولید شده در ماه سپتامبر سال بعد (2007) تحویل داده شد. نخستین هواپیمای عملیاتی در ماه جون سال 2008 به پایگاه هوایی Whidbey Island نیروی دریایی در واشنگتن تحویل شد و نخستین آزمایشات ارزیابی عملیات نیز در ماه اکتبر همان سال بر روی عرشه ناو هواپیمابر USS John C Stennis با شماره شناسایی CVN-74 انجام گردید. بر اساس برنامه SDD پنج ساله, نخستین مراحل ارزیابی عملکرد Growler باید در اواخر سال 2009 و هم زمان با عملیاتی شدن اولین اسکادران حمله الکترونیکی EA-18G از مجموع 10 اسکادران برنامه ریزی شده, انجام میشد. در مجموع انتظار میرود تحویل 88 فروند Growler تا سال 2013 میلادی زمان ببرد.

    تصویر

    این هواپیما پس از ورود به خدمت, قادر به انجام طیف وسیعی از عملیات های هوایی همچون: پشتیبانی هم زمان از اختلالات الکترونیکی و Jamming به همراه قابلیت شناسایی مواضع دشمن و تهاجم به سوی آنها میباشد. هم اکنون دفتر PMA-265 در مرکز فرماندهی سیستم های هوایی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به عنوان مسئول و مدیر برنامه ریزی جنگنده های EA-18G فعالیت میکند. همچنین کمپانی Boeing به عنوان پیمانکار اصلی و مسئول یکپارچه سازی تسلیحات EA-18G Growler ها شناخته میشود و در این بین کمپانی Northrop Grumman نیز به عنوان پیمانکار فرعی, مسئولیت نگهداری و یکپارچه سازی سامانه های جنگ الکترونیکی را بر عهده دارد. انتظار میرود پایگاه اصلی ناوگان EA-18G Growler ها در Whidbey Island واشنگتن تعیین گردد. 



    کابین Growler: 

    کابین این هواپیما دارای 2 صندلی میباشد که یکی از آنها مخصوص خلبان (جلو) و دیگری مخصوص افسر عملیات جنگ افزارهای الکترونیکی در عقب است. کابین افسر جنگ الکترونیک مجهز به یک صفحه نمایشگر لمسی و کریستال مایع (Liquid Crystal Display و یا LCD) جهت کنترل سیستم های عملیاتی میباشد. در کنار این صفحه, یک عدد نمایشگر اطلاعات تاکتیکی و تماما" رنگی با ابعاد 23×203  میلیمتر به همراه دو نمایشگر LCD و چند منظوره دیگر با ابعاد 127×127 میلیمتر به چشم میخورند. این صفحات توانایی نمایش اطلاعات TAMMAC و یا همان "نقشه های تاکتیکی پرواز و موقعیت هواپیما" را نیز دارا میباشند. این هواپیما همچنین مجهز به فرامین HOTAS (مخفف Hands-On Throttle And Stick) و سیستم کاملا" دیجیتال "پرواز با سیم" میباشد. (نگارنده: در فرامین HOTAS عمده سوئیچ و کلیدهای های پروازی بر روی Stick و دسته گاز هواپیما تعبیه میشوند تا خلبان جهت بکارگیری آنها نیازی به برداشتن دست خود از روی فرامین نداشته باشد). 

    تصویر
    HOTAS

    کلاه خلبان Growler از نوع JHMCS و مجهز به سامانه های دید در شب, هدفگیری خودکار, کنترل هوشمند هواپیما در نبردهای نزدیک (Dogfight) با توجه به زاویه دید خلبان و ... میباشد که توسط کنسرسیوم مشترک Vision Systems International و متشکل از 2 کمپانی عظیم Rockwell Collins آمریکا و Elbit اسرائیل توسعه یافته است. این سیستم قادر است تا خلبان را در طول درگیری نزدیک با دشمن و مانورهای شدید به فشارهای بسیار بالای G یاری نماید و تنها با یک نگاه وی به سوی هدف, آن را توسط تجهیزات راداری قفل و در صورت نیاز اقدام به شلیک تسلیحات نماید. در واقع کافیست تا خلبان سر خود را به سوی هدف مایل نماید تا تسلیحات مسقیما" آن را هدفگیری نمایند! همچنین سایر پارامترهای پروازی و ماموریتی همچون موقعیت هدف و کارایی هواپیما بر روی صفحه نمایشگر این کلاه قابل رویت هستند. 

    تصویر
    JHMCS

    جنگ افزارهای الکترونیکی EA-18G:

    EA-18G دارای قابلیت های بسیار پیشرفته در زمینه حملات الکترونیکی هوابرد میباشد که توسط Northrop Grumman توسعه یافته اند. همچنین این هواپیما به مانند سایر نمونه های F/A-18 Super Hornet نیروی دریایی, دارای قابلیت های پیشرفته تهاجمی در بخش های تسلیحات پیشرفته, رادار, حسگرها و تجهیزات ارتباطی نوین میباشد. نمونه های Block 1 این هواپیما دارای بیش از 3 غلاف اخلالگر امواج راداری AN/ALQ-99 به همراه یک گیرنده AN/ALQ-218(V)2 و یک سامانه AN/ALQ-227 ساخت Raytheon جهت اقدامات متقابل بر روی شبکه های ارتباطی (Communications Countermeasures System و یا CCS) میباشد که همگی آنها در جایگاه های پیشین تسلیحات F/A-18 Hornet نصب شده اند. غلاف های AN/ALQ-99 مورد استفاده در Growler Block 1 با قابلیت اخلال شدید بر روی فرستنده های راداری, توسط EDO Corporation تولید میشوند. با اینحال گیرنده این سامانه بر روی دم هواپیما نصب شده است. اما نمونه های Growler Block 2 دارای رادار چند حالته AN/APG-79 با قابلیت تشخیص غیر فعال و سرکوب فعال راداری (Active Radar Suppression به عنوان یک قابلیت اختلال فعال بر روی رادارهای دشمن است) میباشند که توسط 2 سامانه ALQ-218(V)2 در نقش گیرنده و هشداردهنده دیجیتال امواج راداری و AN/ALE-47 به عنوان درگاه اقدامات متقابل بر علیه تهدیدات موشکی تکمیل میگردند.



    تصویر
    AN/ALQ-99

    رادار تاکتیکی و پیشرفته APG-79 یک نمونه آرایه فازی فعال (Active Electronically Scanned Array و یا AESA) با توانایی تشخیص, هدفگیری و رهگیری اهداف مختلف (هوا به هوا) و (هوا به زمین) همراه با حالت حفاظت است. این رادار توسط شاخه سیستم های هوابرد و فضایی کمپانی Raytheon در El Segundo کالیفرنیا تامین میشود. این رادار دارای حالت های بسیار زیادی میباشد و از آن جمله میتوان به مواری همچون: روزنه ترکیبی (Synthetic Aperture Radar و یا SAR), جستجوی هوایی, رهگیری هوا به هوا, جستجوی سطح دریا, نمایش اهداف متحرک زمینی (MTI) و رهگیری آنها اشاره نمود. این رادار دارای یک گیرنده 4 کانال فعال میباشد که میتواند با پوشش یک پهنای باند وسیع, حجم عظیمی از امواج الکترونیکی را در بردهای بسیار زیاد دریافت نماید. این قابلیت در عملیات های (هوا به هوا) و (هوا به زمین) بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. این رادار با استفاده از وضعیت Multiple توانای رهگیری هم زمان اهداف هوایی و سطحی را دارا میباشد و این موضوع باعث افزایش قدرت تدافعی و تهاجمی بر علیه تهدیدات هوایی و زمینی بطور هم زمان میگردد. 

    تصویر
    AN/APG-79

    گیرنده های AN/ALQ-218(V)2 توسط شاخه سیستم های الکترونیکی کمپانی Northrop Grumman توسعه یافته اند و میتوان آنها را نمونه ای پیشرفته تر بر اساس سیستم های ICAP III و مورد استفاده در هواپیماهای EA-6B Prowler نیروی دریایی ایالات متحده دانست. آنتن های گیرنده این رادار در بخش های مختلفی از هواپیما همچون: دو طرف دماغه, روی محفظه موتورها, نوک بال ها و قسمت میانی کابین و بدنه نصب گردیده اند و میتوانند یک زاویه آزیموت 360 درجه را پوشش دهند. سیستم اقدامات متقابل غیر فعال و Passive این مجموعه, میتواند به تشخیص تهدیدات, شناسایی و همچنین تعیین موقعیت مکانی آنها بپردازد. سیستم تامین اقدامات متقابل AN/ALE-47 نیز توسط شاخه یکپارچه سازی سامانه های الکترونیکی کمپانی BAE Systems در Austin تگزاس تولید میشود و هم اکنون توسط سیر عظیمی از انواع جنگنده های ایالات متحده و کشورهای NATO مورد استفاده قرار میگیرد.

    تصویر

    تسلیحات Growler:

    این هواپیما بطور اختصاصی مسلح به موشک های میانبرد هوا به هوا و پیشرفته AIM-120 AMRAAM به همراه نمونه های ضد تشعشعات راداری و سرعت بالای AGM-88 HARM میباشد (موشک های Anti-Radiation بطور اختصاصی جهت انهدام رادارهای دشمن توسط رهگیری امواج آنها مورد استفاده قرار میگیرند). در ماموریت های صرفا" شناسایی, این هواپیما تنها 2 فروند موشک AIM-120 را به منظور دفاع از خود در مقابل تهدیدات احتمالی حمل مینماید. اما در ماموریت های اخلال هم زمان و پشتیبانی از جنگنده های مهاجم, Growler به 2 عدد موشک AGM-88 و 2 عدد AIM-120 مسلح میگردد. در ماموریت های تهاجمی میتوان Growler آن را به 2 فروند AGM-88 HARM, 2 فروند AGM-154 JSOW (فقط نمونه های Block 2) و 2 فروند AIM-120 مجهز نمود. نمونه های Block 2 این توانایی را دارند تا در طول انجام Jamming فعال بر روی شبکه های فرستنده, کلیه اطلاعات تاکتیکی در خصوص اهداف را برای سایر واحدهای هوایی و زمینی ارسال نمایند تا سایر اقدامات تهاجمی توسط آنها انجام شود. 

    تصویر
    AGM-154 JSOW  

    طراحی EA-18G و F/A-18F:

    هواپیمای EA-18G Growler مشتقی از نمونه F/A-18F Super Hornet میباشد که در بخش ساختار بدنه دچار تغییرات گردیده است و همچنین برخی سیستم های الکتریکی و الکترونیکی در جهت تحقق ماموریت های آتی, بر روی آن نصب گردیده اند. مجموع این تغییرات بیش از 800 الی 1500 کیلوگرم بر وزن خالص آن افزوده اند. یکی از شاخص ترین ویژگی های بصری EA-18 Growler در تعویض موشک های نصب شده در نوک بال های F/A-18 Super Hornet با گیرنده های راداری میباشد. همچنین استفاده هم زمان از چندین غلاف جنگ الکترونیک و تسلیحات ضد رادار از جمله سایر قابلیت های این نمونه میباشند. در ساختار بال این هواپیما از تیرک های ترکیبی و ساخته شده از آلیاژهای سبک گرافیت دارای کشش و مقاومت بالا استفاده شده است که توسط صفحات و درب های ساخته شده از Epoxy پوشش داده شده اند. پیمانکار اصلی ساخت قسمت های مرکزی و عقب بدنه, کمپانی Northrop Grumman میباشد و ساخت بخش هایی همچون: سازه مرکزی, صفحات پشت بدنه, سکان افقی, Flap ها, صفحات افزایش دهنده زاویه حمله, Rudder و ترمزهای هوایی بر عهده مجموعه EADS CASA قرار دارد. ارابهه های فرود این هواپیما دارای قابلیت جمع شوندگی و همراه با آرایش Tricycle میباشند. چرخ های اصلی ساخت کمپانی Menasco و تنها دارای یک تایر بر روی هر محور میباشند و میتوانند با زاویه 90 درجه به داخل محفظه موتور جمع شوند. چرخ دماغه دارای 2 عدد تایر بر روی یک محور است و توسط کمپانی Messier-Dowty ساخته میشود. همچنین این چرخ مجهز به گیره نگه دارنده Catapult جهت برخاست از روی ناوهای هواپیمابر است که در بخش تحتانی بدنه قرار دارد.


    تصویر

    موتورهای Turbofan:

    Growler دارای 2 عدد موتور F414-GE-400 با تکنولوژی Turbofan و دارای پس سوز (Afterburner) ساخت General Electric میباشد که هریک از آنها توانایی تولید 62 الی 98 کیلوتن نیروی پیشرانش را دارای میباشند. همچنین یک دیواره تیتانیومی, محفظه قرارگیری این موتورها را از ساختار اصلی بدنه جدا میکند.

    تصویر
    F414-GE-400


    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -