تبلیغات
هواپیما - ATR-42
مرتبه
تاریخ : شنبه 9 شهریور 1392

72ک.

 

 

پیش از آنکه مدل ATR-42 به اولین مشتری تحویل داده شود مقامات ATR به فکر یک طرح بزرگتر و جادارتر بر پایه ATR-42 بودند. این طرح که از طویل شدن بدنه ATR-42 به وجود آمد ATR-72 نامیده شد. درازتر شدن بدنه به میزان 50/4 متر، استفاده از مواد مرکب به میزان 30% در ساختن بالها، تیرکهای بال و پوسته، همچنین استفاده از فیبرکرین در جعبه بال از جمله تفاوت های مهم بین ATR-72 و ATR-42 محسوب می شود. از ATR-72 سه پیش نمونه ساختند تا در آزمایشات پروازی از آن استفاده شود. اولین پیش نمونه در 27 اکتبر 1988 پرواز کرد. گواهینامه صلاحیت پروازی نیز در اواخر سال 1989 به ATR-72 اعطا شد. در کنار مدل پایه که ATR-72-200 نام داشت، مدلهای دیگری نیز معرفی شدند. ATR-72-210 با استفاده از موتورهای پرتوانتر PW127 می توانست عملکرد بهتری در ارتفاعات و دمای بالا داشته باشد. همچنین ATR-72-210 قدرت برخاست بیشتری دارد. مدل دیگر ATR-72-500 است که قبلا ATR-72-210A نامیده می شد. این مدل با استفاده از موتورهای ارتقاء یافته PW127F و ملخی 6 تیغه از جنس مواد مرکب عملکرد پروازی بهتری در دما و ارتفاعات بالاتر از خود نشان می دهد. گواهینامه پروازی این هواپیما در اوایل 1997 صادر شد. ATR-52C  یک نمونه باری است که برای اهداف نظامی و غیرنظامی ساخته شده است. برای این مدل درب بارگیری در انتهای بدنه تعبیه و دم آن نیز دوباره طراحی شده است. همچون مدل ATR-42 برای ATR-72 نیز مدل گشت زنی دریایی پیشنهاد شد. همچنین در نظر بود مدلی کشیده تر از  ATR-72 با نام ATR-82 ساخته شود. این مدل می توانست 78 نفر را در مسیرهای پروازی کوتاه جا به جا کند. برای به پرواز درآوردن ATR-82، دو موتور توربوپراپ آلیسون AE-2100 در نظر گرفته شد. اما به دلیل مشکلاتی که در سال 1996 بین ATR و شرکایش وجود داشت طرح ATR-82 معلق باقی ماند. اولین ATR-72 در 27 اکتبر 1989 به شرکت فنلاندی Kar Air تحویل شد. به زودی مشتریان دیگری خواهان به خدمت گرفتن ATR-72 شدند. بعضی از این مشتریان عبارت بودند از: Foshing Airlines، Eurowings، CSA، American Eagle ، TAT، Air Littoral، LOT و Olympic Aviation

موتور:

دو موتور پرات اند ویتنی PW-124B یا PW-127 یا PW-127F

بیشترین رانش موتور:

با موتور 1,610kW   :PW-124B معادل 2,160shp در مدل 200-72
با موتور 1,850kW   :PW-127 معادل 2,480shp در مدل 210-72
با موتور 2,051kW   :PW-127F معادل 2,750shp در مدل 500-72

عملکرد:

بیشترین سرعت کروز: 526km/h
سرعت کروز اقتصادی: 460km/h
برد: 1,195km معادل 645nm

اوزان:

وزن خالی عملیاتی: 12,400kg معادل 27,337lb
بیشترین وزن برخاستن: 21,500kg معادل 47,400kg

ابعاد:

طول: 27.17m معادل 89ft
ارتفاع: 7.65m معادل 25ft
دهانه بال: 27.05m معادل 88ft
مساحت بال: 61m² معادل 656.6sq ft

گنجایش:

خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز
مسافران: حداکثر 74 نفر در ردیف های چهارتایی٬ بیشتر مدلها بین 64 تا 70 نفر.
بار: قادر به حمل 13 کانتینر به وزن حداکثر 7,200kg یا 5 کانتینر در ابعاد استاندارد LD3 در مدل ATR-52C

سفارش و تولید:

تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 671 فروند سفارش داده شده که تعداد 506 فروند آن ساخته شده است.

 

72 نما

72 کاب

72 کابخ

72ک




ارسال توسط محمدرضا میرشکار
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

کره

کره

// setTimeout(function () { // GetMihanBlogShowAds(); // }, 1000);