تبلیغات
هواپیما - A300


  • keery
  • A300

    شنبه 9 شهریور 1392 06:45 ب.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    مدل ارباس A300 نه تنها به خاطر اینكه یك موفقیت تجاری در كار خودش كسب كرده مشهور و مهم شناخته می شود٬ بلكه اولین طرح اروپایی در زمینه هواپیماهای مسافربری پهن پیکر پس از جنگ جهانی است که برای کارخانه سازنده و همچنین قاره اروپا یک موفقیت محسوب می شود. شرکت CASA ازاسپانیا - Aerospatiale از فرانسه٬ DaimlerChrysler Aerospase آلمان و Aerospase British از انگلستان در اواخر دهه 1960 به هم پیوستند و صنایع ارباس را با هدف ساخت هواپیمایی دو موتوره با ظرفیت 300 نفر به منظور پر كردن بازار پهن پیکرها به وجود آوردند. این ارباس 300 نفره بعدا بر پایه 250 صندلی پی ریزی شد. زیرا این عقیده در نزد طراحان ارباس وجود داشت که این مقدار ظرفیت از ریسک کمتری برخوردار است. به طرح A300 پسوند B تعلق گرفت كه نشان دهنده تغییرات برای این مدل محسوب می شود.

    دو نمونه اصلی A300-B1 ساخته شدند كه اولین آن از تولوز فرانسه در 28 اكتبر 1972 و دومی در 5 فوریه سال بعد پرواز کرد.  انتخاب ارباس برای نیروی محركه مدل  A300 موتور  General Electric CF6 می باشد. به دنبال نمونه اصلی A300B1 مدل A300B2 با 2.65m بدنه کشیده تر در 23 می 1974 وارد خدمت در شرکت هواپیمایی ارفرانس شد.

    دیگر مدل های این هواپیما شامل B2-200 شامل فلپهای کروگر برای راندمان بهتر در نشست و برخاست و استفاده از چرخ ها و ترمزهای متفاوت٬ B2-300 با افزایش وزن برای حمل بار مفید بیشتر٬ B4-100 مدل دوربرد B2 به همراه فلپهای کروگر٬ مدل B4-200 با وزن برخاست بیشتر و بال و بدنه تقویت شده به همراه ارابه فرود پیشرفته.

    تعداد كمی از مدلهای تغییر پذیر A300C نیز ساخته شدند که برای ورود بار به بخش اصلی هواپیما از دربی که به این منظور و در سمت چپ هواپیما و در پشت بال قرار دارد استفاده می شود. در اواخر تولید مدل A300B4 استفاده از دو خدمه در عرشه پرواز برای مدل A300-200FF پیشنهاد شد که مشتریان آن VASP -Tunis Air و Garuda بودند. در نهایت تولید A300B4 در می 1984 متوقف شد. اما ارباس که سرگرم طراحی مدلی اصلاح شده از مدل B4 بود تولید این هواپیما را ادامه داد. این مدل که که A300-600 نامگذاری شده است نسبت به مدل B4 اندکی کشیده تر و از وزنی کمتر نسبت به مدل قبلی برخوردار است. این مدل در سال 1983 برای اولین بار پرواز کرد. از مدل های A300 قدیمی اكنون به عنوان هواپیمای باری مورد استفاده قرار می گیرد.

    موتور:

    دو موتور جنرال الکتریک CF6-80C2A1 یا CF6-80C2A5

    دو موتور پرات اند ویتنی PW-4156 یا PW-4158

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور CF6-80C2A1 : برابر با 262.4kN معادل 59,000lb

    با موتور CF6-80C2A5: برابر با 273.6kN معادل 61,500lb

    با موتور PW-4156: برابر با 249kN معادل 56,000lb

    با موتور PW-4158: برابر با 258kN معادل 58,000lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 897km/h

    برد:6,670km  معادل  3,600nm٬ در مدل A300-605R با 267 مسافر و با 370km سوخت ذخیره 7,505km معادل 4,050nm

    اوزان:

    وزن عملیاتی با موتورهای CF6 برابر با 90,115kg معادل 198,665lb

    وزن عملیاتی با موتورهای PW-400 برابر 90,065kg معادل 198,565lb

    بیشترین وزن برحاستن: 165,900kg  معادل 365,745lb

    ابعاد:

    طول: 54.08m معادل 177ft

    ارتفاع: 16.62m معادل 54ft

    دهانه بال: 44.84m معادل 147ft

    مساحت بال: 260m² معادل 2,798.7ft²

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر

    مسافران: 26 نفر در کلاس درجه یک با 6 ردیف صندلی و 240 نفر در کلاس اقتصادی با 8 ردیف صندلی.

    بار: قادر به حمل 22 کانتینر در اندازه استاندارد LD3 و حمل 55,017 kg بار در مدل A300-600F

    سفارش و تولید:

    271 فروند از انواع A300-600 تا بعد از سال 2000 سفارش داده شده که 242 فروند آن تحویل شده است. 

     

    300

    a300c

    a300k

    a300t




    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -