تبلیغات
هواپیما - Airbus A318


  • keery
  • Airbus A318

    شنبه 9 شهریور 1392 06:46 ب.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Airbus A318

    318

    A318 كوچكترین عضو خانواده ارباس و اولین تلاش پیشتاز تولیدكنندگان اروپایی در ردیف صدتایی های بازار است. تلاشهای اولیه شركت ارباس برای توسعه هواپیمایی صد نفره همه بر روی برنامه AE31X متمركز شده بود كه مدل AE316 شامل 95 نفر سرنشین و مدل AE317 شامل 115 تا 125 نفر ظرفیت را پوشش می داد. ارباس و Alenia به عنوان شركت ارباس آسیایی به طور مشترک در حال گسترش طرح با شرکت AVIC بودند. برنامه AE31X از مطالعات اولیه كره جنوبی و چین برای هواپیمایی 100 نفره پیشی گرفت و یك موافقت كاری كه در برگیرنده این طرح بود در می 1997 امضا گردید. ولی در سوم سپتامبر 1998 شركت ارباس توقف پروژه را به جهت غیر اقتصادی بودن اعلام كرد. اما پروژه AE31X در اواسط سال 2002 ادامه پیدا كرد و آماده بهره برداری در اواسط 2003 گردید. سرانجام طرح مذکور با عملیات مونتاژ در ژیان چین پی ریزی شد. حتی قبل از كنسل شدن برنامه AE31X شركت ارباس به طور مستقل مطالعه یك پروژه هواپیمای صد نفره مدل A319 را كه به وسیله طراحی A319M5 در بر گرفته می شد شروع كرد.

    به دنبال كنسل شدن مدل AE31X شركت ارباس نوآوری هواپیمای مدل جدید A319M5 را همانند A318 در سال 1998 در نمایشگاه Farnborough را اعلام كرد.
    ارباس اعلام كرد نوآوری صنعتی A318 در آوریل 1999 برای تستهای اولیه و اجازه سرویس را در اواخر 2002 به طور كامل كسب خواهد كرد هزینه های توسعه برنامه در حدود 300 میلیون دلار آمریكا تخمین زده می شود و قیمت تقریبی برای هر فروند 36 میلیون دلار می باشد.
    در مقایسه با مدل A319 مدل A318 دارای فریمی  5/4 برابر كوچكتر است و كاهش استاندارد تعداد سرنشینان از 124 به 107 حاصل شده شده است. از دیگر مشخصات جدید و ویژه A318 قدرت هواپیما می باشد.  موتور جدید 6000 Pratt & whitney PW- (كه در كلاس رانش 102-67 پوند توسعه یافته است ) برای 318 مهیا شده ، در حالیكه سیستم CFM56-5 نیز در دسترس می باشد.
    تغییرات دیگر می توان به دم(تیغه) پشتی كوچك كه به دم اضافه می شود ،انحنای بال اصلاح و كاهش اندازه در محفظه بار اشاره کرد. به غیر از این موارد مدل A318 در حد زیادی با بقیه مشخصات A320 كه شامل كابین پرواز پیشرفته با كنترلهای كناری پیشرفته و كنترلهای پرواز با سیم و شش بدنه با سطح مقطع پهلو به پهلو می باشد مشترك است. گفتنی است اولین پرواز در 15 ژانویه 2002 از هامبورگ به Finkenwerder انجام شد.

    موتور:

    دو موتور جنرال الکتریک CF56-5
    دو موتور پرات اند ویتنی PW-6000

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور CF56-5:  برابر با 105.9kN معادل 23,800lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 0.82 ماخ
    برد: 2,780km معادل 1,500nm

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی: 38,375kg معادل 84,600lb
    بیشترین وزن برخاستن: 59,000kg معادل 130,100lb

    ابعاد:

    طول: 31.44m معادل 103ft
    ارتفاع: 12.56m معادل 41ft
    دهانه بال: 34.09m معادل 111ft
    مساحت بال: 122.6m² معادل 1,320ft²

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز

    مسافران:

    در آرایش دو کلاسه دارای 99 صندلی در کلاس اقتصادی و 8 صندلی در کلاس درجه یک.
    در آرایش تک کلاسه قادر به حمل 117 صندلی در ردیف های 6 تایی.
    بار: قادر به حمل 14 کانتینر در اندازه استاندارد LD3

    سفارش و تولید:

    تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 85 فروند سفارش داده شده که 74 فروند آن تحویل شده است.

     




    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -