تبلیغات
هواپیما - Airbus A380


  • keery
  • Airbus A380

    شنبه 9 شهریور 1392 06:47 ب.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Airbus A380

    380

     

    از زمان تاسیس صنایع ارباس که با عرضه مدل A300 همراه بود٬ با کمی دقت در تنوع محصولات و انتخاب بازار هدف آن می توان نوعی جسارت و تحول پذیری را در افکار طراحان ارباس جستجو کرد. پس از ورود ارباس به بازار هواپیماهای پهن پیکر با مدلهایA300٬A310٬A330٬A340٬ A350 و حضور درخشان در بازار هواپیماهای باریک پیکر با A318٬A319٬A320٬A321 اینک مقامات ارباس تولید هواپیمایی متمایز با آنچه که قبلا ساخته اند را تجربه می کنند. این مدل 555 نفره دو طبقه که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است A380 نام دارد. ارباس ابتدا مطالعاتش را بر روی یک هواپیمای بسیار بزرگ 500 نفره در اوایل دهه 1990 آغاز كرد. كارخانه سازنده این طرح را رقیبی برای بوئینگ 747 می دانست كه نقش استراتژیكی در بازار داشت. به اعتقاد تحلیلگران ارباس٬ با وارد شدن رقیبی برای 747 تسلط بوئینگ علاوه بر بازار هواپیماهای پرظرفیت٬ در دیگر بازارهای فروش کمرنگ می شد و آنها می توانستند تولیدات ارباس را افزایش دهند. ارباس ابتدا بر روی تکنولوژیهای جدید مهندسی کار می کرد تا هواپیمایش از تکنولوژی روز بهره مند باشد. بعد از آن طرح A3XX را در ژوئن 1994 اعلام کرد. ارباس طرح های زیادی را برای A3XX در نظر گرفته بود. از جمله طرح یک طبقه پرظرفیت با 12 ردیف صندلی که بعد ها کنار گذاشته شد. از نظر ارباس طرح نهایی می بایست با وضعیت ساختاری فرودگاه ها هماهنگ می بود و یا در صورت لزوم٬ حداقل تغییرات ممکن ایجاد می شد. همچنین از لحاظ فنی طرح مذکور در مقایسه با بوئینگ B747-400 باید هزینه هر صندلی را 15 تا 20 درصد کاهش می داد. به لطف فضای زیادی که در A380 به وجود آمده این هواپیما به میزان 35% در مقایسه با بزرگترین هواپیمای موجود ظرفیت پذیرش مسافر بیشتری دارد. این میزان فضای فراخ باعث شده تا مقامات ارباس راحتی مسافران در A380 را بیش از هر هواپیمای دیگری بدانند. با استفاده از پیشرفته ترین تكنولوژی ها در ساخت A380 بین 10 تا %15 برد طولانی تر٬ مصرف سوخت كمتر و همچنین آلایندگی صوتی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین در ساخت آن از مواد مرکبی همچون GLARE (کامپوزیتی از جنس آلومینیوم و فایبر گلاس) به میزان زیادی استفاده شده است. برای به پرواز در آوردن A380 چهار موتور رولزرویس Trent 900 با رانشی هر یک 302 تا 374kN و یا 4 توربوفن GP7200 در نظر گرفته شده است. همانند هواپیماهای قبلی٬ برای A380 نیز چندین مدل در نظر گرفته شد. نمونه اصلی با ظرفیت 555 نفر، A380-800 بود كه مدل دوربرد آن A380-800R است. نمونه باربری آن نیز A380-800F نام دارد که قادر است 150 تن بار حمل كند و زمان ورود به خدمت آن در سال 2008 اعلام شده است. A380-700 مدل کوچکتر از مدل اصلی با ظرفیت 480 صندلی و A380-900 با 656 صندلی دیگر نمونه های در نظر گرفته شده A380 هستند. غیر از Emirates که اولین مشتری A380 است شرکت هایAir FrAnce ILFC٬ Singapore Airlines٬ QAntas٬ Virgin AtlAntic٬ FedEx٬ Qatar Airways٬ LufthAnsa٬ KoreAn Air٬ Malaysia Airlines٬ Etihad Airways٬ Thai Airways و UPS از دیگر مشتریان آن هستند.

    آغاز شکل گیری نهایی طرح ارباس A380 در 19 دسامبر 2000 بود. تولید آن نیز از 23 ژانویه 2002 شروع شد. اولین A380 در 18 ژانویه 2005 و پس از مونتاژ نهایی٬ در مراسم ویژه ای که با حضور 5000 نفر به همراه روسای جمهور و مقامات عالی رتبه کشورهای آلمان٬ انگلیس٬ فرانسه و اسپانیا و مسئولین 14 شرکت سفارش دهنده برگزار شد رسما مورد پرده برداری قرار گرفت. طبق زمان بندی اعلام شده A380 در سال 2006 می بایست به شرکت Singapore Airlinrs تحویل داده می شد. اما بروز نقض هایی در هواپیما زمان تحویل آن را چندبار به عقب انداخت تا سرانجام هواپیمای A380 برای اولین بار در 27 آوریل 2005 نخستین پرواز خود را انجام و در اکتبر سال 2007 تحویل شرکت سنگاپور ایرلاینز گردید.

    موتور:

    چهار موتور توربوفن رولزرویس Trent 900 
    چهار موتور توربوفن انجین آلیانس GP-7200

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور Trent 900: برابر با 374kN معادل 84,000lb
    با موتور GP-7200: برابر با 363kN معادل 81,500lb (جنرال الکتریک/ پرات اند ویتنی)

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 0.88 ماخ
    برد: 14,800km معادل 8,000nm
    ارتفاع پروازی: 43,000ft

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی:
    277,000kg معادل 610,700lb

    بیشترین وزن برخاستن:
    560,000kg معادل 1,234,600lb

    ابعاد:

    طول: 72.75m معادل 238ft
    ارتفاع: 24.08m معادل 79ft
    دهانه بال: 79.80m معادل 261ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز
    مسافران: ظرفیت استاندارد 555 نفر در آرایش سه کلاسه در دو طبقه
    بار: قادر به حمل 38 کانتینر در ابعاد استاندارد LD3




    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -