تبلیغات
هواپیما - Airbus A340-500/600


  • keery
  • Airbus A340-500/600

    شنبه 9 شهریور 1392 06:48 ب.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار



    346

     

    A340-500 با برد 15,740km و A340-600 با 372 صندلی مدلهای جدیدی از خانواده A340 ارباس هستند که طولانی ترین برد را در بین هوایپماهای مسافربری دارا می باشند. در مقایسه با A340-300 ساختار A340-600 به اندازه 9.07m كشیدگی در بدنه٬ 5.87m در جلوی بال و 3.20m در عقب كه این امكان را می دهد تا 372 مسافر در سه کلاس مختلف جای گیرند. این قابلیت خیلی زود به ارباس این امکان را داد تا جایگزینی برای مدل 747 معرفی کند و رقیبی برای400-747 نام بگیرد. علی رغم برد مشابه اما ارباس مدعی عملكرد اقتصادی بهتر هواپیمایش نسبت به رقیب آمریکایی خود است.

    در حالیكه A340-500 فقط به میزان 3.19m  نسبت به A340-300 کشیده تر است٬ با ظرفیت 313 صندلی در سه ردیف فرق چندانی با A340-300 ندارد اما برد پروازی فوق العاده زیاد هواپیما به میزان 15,740km باعث شده تا این هواپیما دوربرد ترین هواپیمای مسافربری در جهان باشد که آن را قادر می سازد پروازی بدون توقف از لس آنجلس تا سنگاپور داشته باشد.

    دو مدل جدید A340 بالهای عادی دارند. بال بر اساس مدل A330/A340 است اما 1.6m بلندتر با جعبه بال در داخل و همچنین افزایش ناحیه بال و ظرفیت سوخت بیشتر ساخته شد. برای غلبه كردن بر افزایش وزن مركز هواپیما٬ ارابه فرود اصلی به پایه هایی با چهارچرخ مجهز است. هر دو مدل جدید A340 هماهنگی و شباهت خیلی زیادی با A330 و مدلهای دیگر A340 دارند.

    ارباس برای عرشه پرواز دو خدمه در نظر گرفته است. کابین دارای امكانات بیشتری همچون LCD به جای صفحه نمایشگر CRT و سیستم های مدرنیزه می باشد. مدل A340-500 به وسیله چهار موتور رولزرویس٬ که هر یک رانشی به اندازه 236kn و مدل A340-600 به وسیله چهارموتور که هر یک رانشی به اندازه 249kn تولید می کند مجهز شده است. آغاز برنامه در سالی بود كه شركت Virgin Atlantic هشت فروند A340-600 را سفارش داده بود. اولین پرواز مدل A340-600 در 23 آوریل 2001 بود. بعد از 1600 تست پروازی گواهینامه صلاحیت پروازی در در 29 می 2002 صادر شد و اولین A340-600 در نمایش هوایی فارنبرو به ویرجین آتلانتیک تحویل شد و پروازهای مسافری خود را از آگوست آغاز کرد. مدل A340-500 نیز اولین پروازش را در 11 فوریه 2002 آغاز كرد و مجوز پروازش را در سوم دسامبر بعد از 400 ساعت پرواز آزمایشی دریافت کرد.

    موتور:

    چهار موتور توربوفن رولزرویس Trent 553 در (A340-500)
    چهار موتور توربوفن رولزرویس Trent 556 در (A340-600)


    بیشترین رانش موتور:

    با موتور Trent 553: برابر با  236kN معادل 53,000lb
    با موتور Trent 556: برابر با 249kN معادل 56,000lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 0.83 ماخ
    برد:
    15,742km معادل 8,500nm  در (A340-500) 
    13,890kM معادل 7,500nm  در (A340-600)

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی:

    170,400kg معادل 375,665lb در (A340-500)
    177,000kg معادل 390,220lb در (A340-600)

    بیشترین وزن برخاستن:
    365,000kg معادل 804,675lb (در هر دو مدل)

    ابعاد:

    طول: 67.80m معادل 222ft در (A340-500) ٬ 75.30m  معادل 247ft در ( A340-600)
    ارتفاع: 17.80m معادل 58ft
    دهانه بال: 63.70m معادل 208ft
    مساحت بال: 437m² معادل 4,704sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز
    مسافران: در آرایش سه کلاسه قادر به حمل 316 نفر. (A340-500)
    در آرایش سه کلاسه قادر به حمل 372 نفر. (A340-600)

    سفارش و تولید:

    تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 133 فروند سفارش داده شده که 131 فروند آن تحویل شده است. از این تعداد 32 سفارش متعلق به A340-500 و 99 سفارش متعلق به A340-600 می باشد.

     

    346

    کاب346

    ف346




    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -