تبلیغات
هواپیما - یاک 42


  • keery
  • یاک 42

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:05 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Yak-42

     

    برای جایگزینی با هواپیماهای توپولوف Tu-134 و آنتونوف 24-An، شرکت یاکولوف طراحی هواپیمای سه موتوره Yak-42 را آغاز کرد. اگر چه 42-Yak یک طرح کاملاً جدید است، اما ترکیب قرار گیری موتورهای آن همانند هواپیمای محبوب Yak-40 بود. این نوع شکل بندی باعث کارایی هواپیما در باندهای کوتاه می شد. رسیدن به زاویه پس گرایی مناسب برای عملکرد خوب هواپیما و افزایش سرعت کروز با دشواری هایی انجام شد. در طراحی یاک 42 از پلکان انتهایی برای بی نیاز شدن به خدمات فرودگاهی، APU و دو جفت ارابه فرود استفاده شده است.

    اولین از سه فروند پیش نمونه هواپیما در 7 مارس 1975 پرواز کرد. به هنگام آزمایش های پروازی مشخص شد زاویه پس گرایی بال هواپیما باید افزایش یابد. انجام اصلاحات بر روی مدل پیش نمونه باعث تاخیر در ورود به خدمت این هواپیما شد. بیشتر تولیدات 42-Yak به مدل Yak-42Dاختصاص یافت. مدل D نمونه ای است که در سال 1989 تولید و به مدل استاندارد یاک 42 تبدیل شد. از مشخصات این هواپیما ظرفیت سوخت بیشتر و افزایش برد هواپیما تا 2200 کیلومتر و افزایش ظرفیت سرنشینان هواپیما تا 120 مسافر است. Yak-42T نیز نمونه باری است که قادر است 12 تن بار را حمل کند. نمونه بهبود یافته مدل D با نام Yak-42-100 در نظر گرفته شد. همچنین کابین خلبان این هواپیما به سیستم آلات دقیق پرواز الکترونیکی با 4 صفحه نمایش مجهز است. مدلی نیز با نام Yak-142 و در سال 1993 در پاریس به معرض نمایش در آمد. همچنین ساخت نمونه تشریفاتی یاک 42 نیز از دیگر پیشنهادات مطرح شده بود. مطالعاتی نیز بر روی نمونه ای کاملا جدید و متمایز از مدل پایه با نام Yak-242 انجام شده است هر چند ساخته نشد. در این طرح دو موتور PS90A و ظرفیتی به اندازه 180 سرنشین پیش بینی شده بود.

     

    موتور:

    سه موتور توربوفن پرگرس D36

    بیشترین رانش موتور:
     63.7kN  معادل 14,330lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 810km/h 
    سرعت کروز اقتصادی: 750km/




    دیدگاه ها : نظرات
    برچسب ها: الناز شاکر دوست ، psy ، سفر به امریکا ، دانلود حریم سلطان ،
    آخرین ویرایش: پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:06 ق.ظ