تبلیغات
هواپیما - Antonov An-148


  • keery
  • Antonov An-148

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:13 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Antonov An-148

     

    در حال حاضر آنتونوف سرگرم ساخت و توسعه هواپیمای An-148 با دو موتور توربوفن و با ظرفیتی در حدود 80 مسافر می باشد. An-148-100 مدل پایه هواپیمای An-148 محسوب می شود که امکان جا به جایی 70 مسافر با سرعتی بین 820 تا 870 کیلومتر در ساعت را داراست. فاصله هر صندلی از صندلی دیگر 84 سانتی متر است که فضای مناسبی را در اختیار مسافران قرار می دهد. در صورتی که فاصله بین صندلی ها کم و به 76 سانتی متر برسد آنگاه آنتونوف قادر خواهد بود تا 80 مسافر را در مسیرهای محلی جا به جا کند.

    جهت برآورده ساختن نیازهای خطوط هوایی متعدد و همچنین در جهت کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش سوددهی این خطوط هوایی، مدل پایه این هواپیما دارای محدوده بردی به میزان 2200 تا 5100 کیلومتر است. بررسی های انجام شده نشان داده که مدل اصلی این هواپیما خواسته های روز افزون بسیاری از خطوط هوایی را در عمل برآورده ساخته است. هواپیمای An-148-100 هواپیمایی است با بالهای بلند که موتورهایش در زیر بالها قرار دارد. شیوه قرار گیری موتورهای هواپیما باعث می شود تا موتورها و ساختار بالها از آسیب های خارجی محفوظ باشد. واحد نیروی کمکی و سیستم ضبط اطلاعات پیچیده و همچنین سطح بالای قابلیت عملیاتی و قابل اطمینان بودن سیستم های این هواپیما، آنتونوف 148 را قادر می سازد تا از فرودگاه هایی که از تجهیزات کمی برخوردار هستند نیز استفاده کند.

    از دیگر ویژگیهای آنتونوف وجود تجهیزات ناوبری پیشرفته، نمایشگرهای چند کاره و سیستم کنترل پرواز با سیم است که هواپیما را قادر می سازد تا در هر زمانی و در شرایط هوایی IFR و VFR پرواز کند. آنتونوف ادعا می کند سطح راحتی در نظر گرفته شده برای خدمه پروازی و مسافران در An-148 به همان اندازه ای است که معمولا در مسافرت های طولانی در نظر گرفته می شود. این راحتی مسافران میسر نشده مگر بخاطر ساختار کارامد کابین که فضای مناسبی را همراه با صندلی های مدرن برای مسافران به ارمغان آورده است. طراحی داخلی An-148 این امکان را می دهد که 55 تا 80 مسافر با توجه به آرایش درجه یک، تجاری و اقتصادی در هواپیما جای گیرند. جهت باقی ماندن An-148 در بازار رقابت هواپیماهای منطقه ای، در ساخت قسمت های مختلف این هواپیما علاوه بر شرکت های روسی از شرکت های مطرح خارجی نیز دعوت به عمل آمده است. مجموعه این همکاری های بین المللی باعث شده تا هواپیما از فناوری پیشرفته داخلی و خارجی برای یک رقابت سطح بالا برخوردار باشد. برای آنتونوف چرخه پروازی قابل قبولی به میزان 300 ساعت پرواز در ماه در نظر گرفته شده است. هواپیمای An-148-100 بر اساس معیارها و استانداردهای مختلف از جمله FAR-25 ،JAR-25 و AP-25 ساخته شده است. همچنین این هواپیما انتظارات مورد نظر ایکائو را در زمینه آلایندگی زیست محیطی برآورده ساخته است.

    از دیگر مدلهای آنتونف 148 می توان به آنتونوف 158 که قبلا An-148-200 نامیده می شد اشاره کرد. در مدل 158 بدنه قدری کشیده تر شده تا بتواند 99 مسافر را در یک کلاس جای دهد. آنتونف 158 اولین پرواز خود را در ماه آپریل 2010 با موفقیت به پایان رساند و در سوم مارس همان سال گواهینامه روسی خود را دریافت کرد.

    از دیگر مدلهای در دست طراحی، مدل آنتونف 168 است که ویژه استفاده های تجاری با ظرفیت 8 تا 40 صندلی و با بردی معادل 7000 کیلومتر است. همچنین گونه ترابری با نام آنتونف 178 نیز معرفی شده است.

    موتور:

    دوموتور توربوفن  D-36

    بیشترین رانش موتور:
    63.7KN معادل 14,330lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت: 870km/h
    برد: 3,600km معادل 1,935nm، حداکثر 5100km معادل 2,740nm
    ارتفاع پروازی: 41,000ft

    اوزان:

    وزن خالی: 19,050kg معادل 42,000lb
    بیشترین وزن برخاستن: 34,500kg معادل 76,060lb

    ابعاد:

    طول: 28.07m معادل 92ft 
    ارتفاع: 8.65m معادل 28ft 
    دهانه بال: 31.89m معادل 104ft 
    مساحت بال: 98.6m² معادل 1,062

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو خلبان 
    مسافران: قادر به حمل 80 مسافر در ردیف های شش تایی.
    بار: قادر به حمل 9 تن بار

    سفارش و تولید:

    تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 11 فروند ساخته شده و 73 فروند نیز سفارش داده شده است.

     

     




    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -