تبلیغات
هواپیما - Tupolev Tu-154


  • keery
  • Tupolev Tu-154

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:16 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Tupolev Tu-154

    154ن

     

    جت سه موتوره توپولوف 154-Tu هم اکنون به عنوان هواپیمای استاندارد میان برد برای پروازهای داخلی روسیه، جمهوری های تازه استقلال یافته شوروی سابق، کشورهای شرق اروپا و ایران مورد استفاده قرار می گیرد. 154-Tu برای جایگزینی توربوجت های Tu-104، An-10 و Il-18 طراحی شده است. برای جایگزینی با هواپیماهای یاد شده طرح جدید می بایست توانایی بلند شدن از باندهای نامناسب، توانایی پرواز در ارتفاعات بالاتر از ترافیک هوایی موجود در شوروی سابق، توانایی جا به جایی حدود 150 نفر با سرعت بالا و عملکردهای زمینی مناسب را دارا می بود. برای دست یابی به این اهداف Tu-154 به سه موتور توربوفن کوزنتسوف 8-NK مجهز شد.

    154-Tu برای اولین بار در 4 اکتبر 1968 به پرواز درآمد و در اوایل 1971 اولین نمونه تولید شده به شرکت هواپیمایی آئروفلوت تحویل شد. هرچند با تاخیر و در فوریه 1972 وارد پروازهای منظم تجاری شد. از موتورهای کوزنتسوف در سه مدل مختلف Tu-154 استفاده شده است. این مدلها شامل Tu-154A با موتورهای قویتر و حداکثر وزن برخاست بالاتر، Tu-154B با وزن برخاست بیشتر و سیستم کنترل بهبود یافته نسبت به مدل قبل و Tu-154S نمونه باری برگرفته از Tu-154B می باشد. شاخص ترین مدل توپولوف که به کشورها و شرکت های مختلفی فروخته شده، Tu-154M است که اولین پروازش را در سال 1982 انجام داد. به کمک موتورهای توربوفن "سولوویف" که در Tu-154M به کار گرفته شد، این مدل از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر، آرام تر و از اطمینان پذیری بالاتری نسبت به دیگر انواع توپولوف برخوردار است.

    با این وجود توپولوف 154 اساسا هواپیمای پر سر و صدایی است که برای فرودگاه های نزدیک به شهر به ویژه در اروپا چندان مناسب نیست. همچنین نمونه Tu-154M-2 با موتورهای PS-90A نیز پیشنهاد شد که هرگز ساخته نشد و به صورت یک طرح باقی ماند. Tu-154 نیز همانند رقیب آمریکایی خود B727 توانست به فروش بسیار بالایی دست پیدا کند و سالها در خط تولید باقی بماند. از انواع توپولوف 154 قریب به 1,000 فروند ساخته شده است. Tu-154M هر چند سوانحی متعددی را در طول حیاتش تجربه کرده اما اساسا هواپیمای ایمنی است. تعداد قابل توجهی از این سوانح به دلایلی غیر از دلایل فنی بوده است. این موضوع با توجه به اینکه این هواپیما نسبت به رقبای غربی اش در شرایط آب و هوایی خشن روسیه ساخته شده و در آن پرواز می کند بسیار حائز اهمیت است.

    موتور:

    سه موتور توربوفن سولیف D-30KU-154-II

    بیشترین رانش موتور:

    103.6kN معادل 23,380lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 950km/h 
    برد: 
    3,900km معادل 2,100nm با بیشترین بار مفید
    6,600km معادل 3,563nm با بیشترین سوخت و 5,450kg بار

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی: 55,300kg معادل 121,915lb
    بیشترین وزن برخاستن: 100,000kg معادل 220,460

    ابعاد:

    طول: 47.90m معادل 157ft
    ارتفاع: 11.40m معادل 37ft 
    دهانه بال: 37.55m معادل 123ft 
    مساحت بال: 201.5m² معادل 2,168.4sq ft

    گنجایش:

    خدمه پرواز: سه تا 4 نفر در کابین خلبان
    مسافران: در آرایش تک کلاسه توانایی جا به جایی حداکثر 180 مسافر در ردیف های شش تایی.(Tu-154M)

    سفارش و تولید:

    در حدود 930 فروند از انواع مختلف ساخته شد که 314 فروند آن Tu-154M بوده است.

     

    نم154

    کاب154

    کاب1خ154

    3154




    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -