تبلیغات
هواپیما - Tupolev Tu-334


  • keery
  • Tupolev Tu-334

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:17 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Tupolev Tu-334

    4

     

    جت پیشرفته 334-Tu برای جایگزینی با هواپیمای قدیمی 134-Tu ساخته شد. ایده جایگزینی هواپیمای جدید به جای Tu-134 به اواخر دهه 80 میلادی باز می گشت. اما به علت اتفاقات مهم در آن مقطع از جمله فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و درگیری توپولوف در پروژه Tu-204 حرکت این طرح به کندی پیش می رفت. بطوریکه پس از چند سال و در آگوست 1995 سرانجام اولین پیش نمونه هواپیمای جدید در نمایشگاه هوایی روسیه به نمایش در آمد.

    334-Tu بر پایه جت بزرگتر 204-Tu ساخته شده است. بنابراین طرح جدید بسیاری از مشخصه های طرح قبلی را داراست. این کار باعث صرفه جویی زیادی در هزینه شده است. به عنوان نمونه از بدنه کوچکتر و عرشه پرواز 204-Tu در این مدل استفاده شده است. علاوه بر اینها بال 334-Tu نیز بر پایه بال 204-Tu ساخته شده است. هر چند از بال 204 کوچکتر است. از نکات دیگر طراحی Tu-334 استفاده از دم T شکل، سیستم پیشرفته کنترل پرواز با سیم و همچنین استفاده از توروبوفن های پیشرفته D436 است. برای 334-Tu انواع مختلفی در نظر گرفته شده است. Tu-334-100 مدل پایه است. با مجهز شدن مدل پایه به موتورهای رولزرویس BR710-48 مدل Tu-334-120 به وجود آمده است. نمونه 354-Tu که قبلا Tu-334-200 نامیده شده بود نسبت به مدل پایه کشیده تر است. به لطف این بدنه کشیده تر، Tu-354 قادر است 126 مسافر را جا به جا کند. تغییرات دیگر استفاده از موتورهای پرتوان تر D436T2 و BR71555، افزایش دهانه بال و استفاده از چهار چرخ در ارابه فرود اصلی است. Tu-334-100D نیز مدل دوربرد تر 100-334-Tu با موتورهای قویتر، ظرفیت سوخت بیشتر، بیشترین وزن برخاست بالاتر و دهانه بال بزرگتری است. برای Tu-334 نمونه باری نیز در نظر گرفته شد که Tu-334C نام گرفت. Tu-334-100 گواهینامه روسی AP23 را در اواخر سال 1999 دریافت کرد.

    علی رغم دریافت سفارشاتی برای این هواپیما، به علت وجود رقبای نو ظهور و قدرتمند خارجی و داخلی همچون سوپرجت 100 و آنتونوف 148 ، اقبال به سوی توپولف 334 کمتر شد تا سرانجام این پروژه را با شکست تجاری مواجه کرد. هم اکنون پروژه ساخت توپولف 334 لغو شده است.

     

    موتور:

    دو موتور توربوفن پرگرس D436T1 یا D436T2

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور D436T1: برابر با  73.6kN معادل 16,535lb
    با موتور D436T2: برابر با 80.5kN معادل 18,100lb

    عملکرد:

    سرعت کروز: 800-820km/h 
    برد: 2,000km معادل 1,080nm با 102 مسافر

    اوزان:

    وزن خالی: 30,050kg معادل 66,250lb
    بیشترین وزن برخاستن: 46,100kg معادل 101,630lb

    ابعاد:

    طول: 31.26m معادل 102ft
    ارتفاع: 9.38m معادل 30ft 
    دهانه بال: 29.77m معادل 97ft 
    مساحت بال: 83.2m² معادل 895.8sq ft

    گنجایش:

    خدمه پرواز: دو تا سه نفر در عرشه پرواز

    مسافران:

    در آرایش تک کلاسه توانایی جا به جایی حداکثر 102 مسافر در ردیف های شش تایی.
    در آرایش دو کلاسه دارای 12 صندلی در کلاس درجه یک و 60 صندلی در کلاس اقتصادی.

    سفارش و تولید:

    تا سه ماهه اول سال 2011 دو فروند از این هواپیما ساخته شد.

     

    334 ن

    کاب334

    334خ

    3334




    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -