تبلیغات
هواپیما - Tupolev Tu-144


  • keery
  • Tupolev Tu-144

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:19 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    4

    t144

     

    هواپیمای توپولوف Tu-144 یکی از دستاوردهای رقابت تکنولوژی در جریان جنگ سرد بین شرق و غرب است که برای اولین بار در آخرین روز سال 1968 به پرواز در آمد. این هواپیما که جزو موفقیت های شوروی محسوب می شود در بسیاری از موارد همانند طرح غربی خود کنکورد است. به طوری که به آن کنکوردسکی نیز می گویند. این هواپیما اولین هواپیمای مسافری مافوق صوت ساخته شده در جهان است. زمان ورود Tu-144 دو ماه زودتر از رقیب قرانسوی-انگلیسی خود یعنی کنکورد است. اما هرگز نتوانست موفقیت و ثبات رقیبش را به دست آورد.

    توپولوف روسها در سال 1973 و در نمایشگاه هوایی پاریس برای اولین بار سقوط کرد. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که فرانسوی ها بدون اطلاع دادن به روسها، یک فروند میراژ خود را برای عکس برداری از هواپیمای Tu-144 به پرواز در آورده بودند. توپولوف که خود را در مسیر برخورد با میراژ دیده بود مانوری سریع جهت جلوگیری از برخورد انجام داد. پس از آن هواپیما دچار حالت واماندگی شد و در حالیکه خدمه سعی می کردند از این وضعیت خارج شوند هواپیما سقوط کرد. همچنین نقل قولی وجود دارد که علت قرار گرفتن هواپیما در وضعیت واماندگی را مانور تند و تیز خدمه جهت خودنمایی و نشان دادن برتریهای هواپیما در مقابل رقیب غربی اش عنوان می کند. به دنبال این سانحه و بعد از اعمال تغییراتی مجددا Tu-144 به خدمت بازگشت. این هواپیما که Tu-144D نام گرفت در سال 1975 برای ماموریت های باری و پست در مسیر مسکو-آلماآتا به کار گرفته شد. روس ها با بازگرداندن Tu-144 می خواستند ثابت کنند که این هواپیما ایمن است. پس از گذشت دو سال و اطمینان از ایمنی هواپیما مجددا پروازهای مسافری توپولوف در سال 1977 از سر گرفته شد. اما در سال 1978 دومین سقوط خیلی زود بعد از آغاز خدمات دهی مسافری اتفاق افتاد و مجددا در فعالیت آن وقفه ایجاد کرد. اما با وقوع سومین سقوط به هنگام فرود، دیگر از هواپیمای Tu-144 در پروازهای مسافری استفاده نشد.

    از نظر قابلیتها، Tu-144 می تواند 40 مسافر بیشتر از کنکورد حمل کند. سرعت آن نیز از کنکورد اندکی بیشتر بود. اما در عوض رقیب غربی مصرف سوخت کمتر و برد پروازی بیشتری داشت. از Tu-144 در مجموع 17 فروند ساخته شد که یکی از آنها مدل پیش نمونه و 5 فروند دیگر از نمونه Tu-144D بودند. این در حالی بود که از کنکورد 16 فروند ساخته شد که 4 فروند آن مدل های پیش نمونه بودند. از مجموع 16 فروند ساخته شده، 14 فروند در اختیار شرکتهای بریتیش ارویز و ارفرانس قرار گرفت. پس از مدتی و در نیمه دهه 1990 بوئینگ و ناسا برای انجام تست های ما فوق صوت، از Tu-144 استفاده کردند. به طوریکه مدلی اصلاح شده از Tu-144 به نام Tu-144LL برای انجام تحقیقات و تستهای ما فوق صوت مورد استفاده قرار گرفت. توپولوف برای برنامه های حمل و نقل تجاری با سرعت ما فوق صوت ناسا تا سال 1999، بیش از 30 پرواز انجام داد. اما به علت هزینه های سرسام آور این پروژه متوقف شد. اما با این وجود، شرکت توپولوف امیدوار است در آینده طرح هایی را برای به روز کردن Tu-144 و ارائه نسل بعدی این هواپیما با نام Tu-244 عرضه کند. اما به نظر می رسد توپولوف به سرمایه ای که برای ساخت Tu-244 نیاز دارد هرگز نخواهد رسید و رویای آنها هرگز از ماکت پلاستیکی موجود در روی میز کارشان، جلوتر نخواهد رفت.

    موتور:

    چهار موتور توربوفن کوزنتسوف NK-144

    بیشترین رانش موتور:

    784.5kN معادل 176,360lb با مجموع رانش هر چهار موتور

    عملکرد:

    بیشترین سرعت: 2,500km/h
    بیشترین سرعت کروز: 2,300km/h
    برد: 6,500km معادل 3,510nm با بیشترین سوخت
    ارتفاع پروازی: 59,000ft

    اوزان:

    وزن خالی: 85,000kg معادل 187,395lb
    بیشترین وزن برخاستن: 180,000kg معادل 396,830lb

    ابعاد:

    طول: 65.50m معادل 215ft
    ارتفاع: 10.50m معادل 34ft 
    دهانه بال: 28.80m معادل 94ft 
    مساحت بال: 438m² معادل 4,714.75 ft²

    گنجایش:

    خدمه پروازی: 2 خلبان و یک مهندس پرواز.
    مسافران: توانایی پذیرش 120 تا 140 مسافر.

    سفارش و تولید:

    تعداد 17 فروند تولید شد.

     

    144k

    144ka





    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -