تبلیغات
هواپیما - Boeing B707


  • keery
  • Boeing B707

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:43 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Boeing B707

     

    سرعت بالای جت 707 محدوده پرواز وسیع و ظرفیت مسافر زیاد و همچنین عملكرد اقتصادی مناسب از ویژگیهای ممتاز این هواپیما بود که برای حمل و نقل مسافر در اواسط دهه 50 طراحی و در سال 1958 وارد سرویس دهی شد. بوئینگ 707 پس از آنکه توانست موفقیتهای زیادی را برای خطوط هوایی به ارمغان آورد مورد توجه بسیاری از نیروهای نظامی قرار گرفت. به طوریکه یکی از کاربردهای مهم بوئینگ 707 در نیروهای نظامی بوده است. از 707 به عنوان تانکر یا سوخت رسان٬ حمل و نقل نیروهای نظامی٬ کنترل و هشدار هوابرد (آواکس) استفاده های فراوانی شده است. به گونه ای که تعداد قابل توجهی از هواپیماهای در حال خدمت 707 به رغم گذشت 48 سال از آغاز تولید و 34 سال از بسته شدن خط تولید نمونه های نظامی آن هستند.

    اولین 707 با نام 367 Dash 80 برای اولین بار در 16 جولای 1954 پرواز كرد. نیروی هوایی ایالات متحده نیز مدل بزرگتری را با بدنه پهن تر سفارش داد. هر چند بوئینگ مایل بود هواپیما را با همان اندازه بفروشد٬ اما خطوط هوایی نیز اصرار بر اندازه بزرگتری داشتند. سرانجام این پیشنهاد با موافقت بوئینگ همراه شد و مدل بزرگتر نیز ساخته شد. اولین 707 ساخته شده برای خط هوایی پان آمریکن با نام B707-120 در 20 دسامبر 1957 پرواز كرد و در اواخر سال بعد وارد سرویس دهی شد.

    با تغییراتی در مدل 120 ، مدل 220-707 با موتورهایی کارآمدتر و مدل 320-707 که نسبت به طرح پایه اندکی کشیده شده بود به وجود آمدند. مدل 220 در ژوئن و مدل 320 در جولای 1959 اولین پرواز خود را انجام دادند. اندکی بعد به جای توربوجت های JT3 و JT4 که از ابتدا بر روی 707 های 120 و 320 نصب شده بودند٬ از توربوفن های JT3D در این مدلها استفاده شد. حاصل این تغییر به ترتیب مدلهای 120B و 320B می باشند. مدل تبدیل شونده باربری/مسافربری با نام 320C و مدل 420 که با موتورهای ساخت رولزرویس نیرو میگرفت از دیگر مدلهای 707 هستند.

    بوئینگ مدل دیگری به نام B707-700 را نیز معرفی کرد. این مدل که با موتورهای CFM56 تجهیز شده بود در اواخر دهه 1970 پرواز آزمایشی داشت اما هرگز به مرحله تولید نرسید. غیر از نمونه های نظامی٬ اکثر 707 های مسافربری که امروزه در حال خدمت هستند به هواپیمای باربری تبدیل شده اند. در حالیكه تعدادی از آنها در حمل و نقل های خصوصی و یا در بعضی موارد برای حمل و نقل شخصیتها از آن استفاده می شود.

     

    موتور:

    چهار موتور توربوفن پرات اند ویتنی JT3D-1


    بیشترین رانش موتور:

    75.6kN معادل 17,000lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 1,000km/h
    سرعت کروز اقتصادی: 897km/h
    برد: 6,820km معادل 3,680nm

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی:   55,589kg معادل 122,533lb
    وزن خالی: 66,406kg معادل 146,400lb در B707-320B
    بیشترین وزن برخاستن: 116,575kg معادل 257,000lb

    ابعاد:

    طول: 44.07m معادل 144ft
    ارتفاع: 12.94m معادل 42ft
    دهانه بال: 39.90m معادل 130ft
    مساحت بال: 226.3m² معادل 2,433sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: سه نفر در عرشه پرواز٬ در صورت نیاز 4 نفر
    مسافران: در آرایش استاندارد تک کلاسه حداکثر 179 مسافر و در آرایش دو کلاسه قادر به حمل 110 نفر

    سفارش و تولید:

    تا بسته شدن خط تولید در سال 1978 بیش از 878 فروند از انواع 707 ساخته شده است.

     




    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:45 ق.ظ