تبلیغات
هواپیما - Boeing B727


  • keery
  • Boeing B727

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:45 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Boeing B727

     

    مدل 100-727 زمانی در سال 1963 به پرواز درآمد که شركت بوئینگ مطالعه و بررسی جدی را بر روی هواپیماهایی با ظرفیت و كشیدگی بالاتر آغاز کرده بود. این امر باعث تولید هواپیمای 200-727 گردید كه در آگوست 1965 خبر آن توسط بویینگ اعلام  شد. مدل 200-727 با حداقل تغییراتی نسبت به مدل 100 ایجاد شد كه تنها تغییر اصلی آن 6.10 متر كشیدگی بدنه بود كه منجر به افزایش سرنشینان هواپیما تا 189 نفر می شد. کشیدگی 200-727 به واسطه دو پلاگ 3.05 متری كه یكی در جلو و یكی دیگر در عقب بال قرار می گرفت ایجاد شده است. به جز این مورد هواپیمای 100 و 200 در موتورها٬ ظرفیت مخزن سوخت٬ بیشترین وزن برخاست و بسیاری از جهات دیگر مشترک هستند.

    اولین پرواز 200-727 در 27 جولای 1967 انجام شد. ضمن اینکه گواهینامه صلاحیت پروازی را در نوامبر همان سال كسب كرد. چند روز بعد از آن مدل 200 وارد خدمت در خط هوایی Northeast شد كه بعداً به Delta تغییر نام داد. مجموع سفارش ها برای هر دو مدل متجاوز از 500 فروند بود. مدل 200-727 میل به خرید هواپیمای 727 را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش داده بود. اما با همه محبوبیتی که مدل 200 پیدا کرده بود اشکالاتی نیز در آن به چشم می خورد. مدل 200 با توجه به اینکه از همان میزان ذخیره سوخت مدل 100 برخوردار بود برد کوتاهی داشت. این مسئله شركت بوئینگ را بر آن داشت تا مدل 200-727 را توسعه دهد. در مارس 1972 اولین پرواز مدل تغییر یافته با ظرفیت سوخت بیشتر٬ موتورهای قوی تر همراه با محفظه جدیدتر و ساختاری تقویت شده انجام شد. مدل 200-727 مدل محبوبی برای مسافران و خلبانان به شمار می رفت. اما با این وجود همواره از تجهیزات ضد صدا رده سوم ایکائو محروم بود. برای غلبه بر این صداها تعدادی تجهیزات صداگیر نیز پیشنهاد شد. بعد از آن دیگر هواپیماهای 727 با نصب بالك هایی جهت بهبود عملكردشان ارتقا یافتند. مدل 200-727 پیشرفته به عنوان مدل اصلی B727-200 تا سال 1984 در خط تولید باقی ماند.

    موتور:

    سه موتور توربوفن پرات ات ویتنی  JT8D-9 یا JT8D-11 یا JT8D-15
    سه موتور توربوفن پرات اند ویتنی JT8D-17 یا JT8D-17R در (B727-200Adv)

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور JT8D-9: برابر با 64.5kN معادل 14,500lb
    با موتور JT8D-11: برابر با 67.2kN معادل 15,000lb
    با موتور JT8D-15: برابر با 68.9kN معادل 15,500lb
    با موتور JT8D-17: برابر با 71.1kN معادل 16,000lb در 200Adv
    با موتور JT8D-17R: برابر با 77.3kN معادل 17,400lb در (200Adv)

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 953km/h
    سرعت کروز اقتصادی: 865km/h
    برد: 3,965km معادل 2,140nm

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی:  45,360kg معادل 100,000lb
    بیشترین وزن برخاستن: 95,030kg معادل 209,500lb

    ابعاد:

    طول: 46.69m معادل 153ft
    ارتفاع: 10.36m معادل 34ft
    دهانه بال: 32.92m معادل 108ft
    مساحت بال: 157.9m² معادل 1,700sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز

    مسافران: در آرایش تک کلاسه 189 نفر در ردیف های شش تایی و در آرایش دو کلاسه قادر به حمل 14 مسافر در قسمت درجه یک و 131 نفر در قسمت اقتصادی

    بار: قادر به حمل 11 محموله در اندازه 2.23m x 3.17m

    سفارش و تولید:

    تا زمان بسته شدن خط تولید در سال 1984 تعداد 1831 فروند از انواع 727 ساخته شد.

     

     





    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -