تبلیغات
هواپیما - Boeing B717


  • keery
  • Boeing B717

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:46 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Boeing B717

     

    بویینگ صد نفره 717 (MD-95) آخرین مدل توسعه یافته از خانواده 9-MD/80-MD/90-DC محسوب می شود. شرکت داگلاس پیش از ادغام با بویینگ در سال 97 قصد داشت این خط را حفظ كند. این هواپیما با سیکل پروازی بالا و برای خطوط هوایی منطقه ای طراحی شده بود. مکدانل داگلاس خبر اعلام ساخت 95-MD را در نمایشگاه هوایی پاریس و در ژوئن 1991 اعلام کرد. در آن موقع پیش بینی می شد آغاز رسمی پروژه در سال 91 و زمان اولین پرواز در سال 94 باشد. اما تا اکتبر 95 و تا هنگامی که  ValuJet) - AirTrAn Airlines فعلی) 50 فروند از آن را سفارش داد این برنامه آغاز نشد.

    در ژانویه 1998 بوئینگ پس از آنکه در آگوست 1997 مکدانل را به خود ملحق کرد این پروژه را با نام 200-717 مجددا فعال کرد. قابل ذکر است نام 717 برای دومین بار بود که مورد استقاده قرار می گرفت. زیرا بوئینگ این نام را قبلا به خانواده نظامی C-135 & KC-135 اختصاص داده بود. اولین پرواز B717 در 2 سپتامبر 1998 انجام شد و در یك سپتامبر 1999 موفق شد گواهینامه صلاحیت پروازی را دریافت كند. اولین تحویل به AirTrAn نیز در 23 سپتامبر همان سال بود. در ابتدا قرار بود 95-MD از موتورهای پرات اند ویتنی JT8D218  یا رولزرویس استفاده کند. در فوریه 1994 مکدانل داگلاس اعلام كرد كه موتور رولزرویس را برای MD-95 برگزیده است. در ساختار 200-717 بدنه به میزان 1.45mنسبت به مدل DC-9-30 کشیده شده است. بال هواپیما نیز همان بال 34-9-DC است.

    B717 از کابین خلبان با 6 صفحه نمایشگر LCD و از كابین داخلی شبیه كابینی كه برای 90-MD طراحی شده بود بهره می گیرد. علاوه بر مدل پایه مدلهای دیگری نیز پیشنهاد شدند. مدل B717-100 یا مدل کوتاه شده با 80 صندلی و مدل کشیده شده با نام B717-300 که قادر به حمل 120 نفر است.

    شركتهایی در تولید 717 مشارکت داشته اند که می توان از Alenia (بدنه)٬ کره جنوبی (دماغه)و AIDC تایوان (بخش كامل دم)٬ ShinMaywa ژاپن (بخشی از قسمت موتور و سکان افقی) صنایع هوایی اسرائیل (ارابه های فرود) و Fischer اتریش (سیستم داخلی) نام برد. مونتاژ نهایی نیز در همان ساختمانی که 9-DC و 80-MD در آنجا ساخته شده بودند انجام شد. مشتریان اولیه و کاربران آن عبارتند از:

     AeBal، AirTrAn، BAngkok Air،Bavaria Intenationel Leasing ،HawaiiAn Airlines ،Impulse Airlines ، Midwest Express،Olympic Aviation ،Pembroke Leasing ،QAntas Link ، Siam Reap Air، TrAns World Airlines و TurkmenistAn Airlines بودند.

    موتور:

    دو موتور توربوفن رولزرویس BR715-A1-30

    بیشترین رانش موتور:

    82.3kN معادل 18,500lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 811km/h
    برد: 2,545km معادل 1,375nm

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی:  31,674kg معادل 69,830lb
    بیشترین وزن برخاستن: 49,940kg معادل 110,100lb

    ابعاد:

    طول: 37.80m معادل 124ft
    ارتفاع: 8.87m معادل 29ft
    دهانه بال: 28.44m معادل 93ft
    مساحت بال: 93m² معادل 1000.7sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز
    مسافران: در آرایش تک کلاسه 117 نفر و در آرایش دو کلاسه قادر به حمل 106 مسافر در ردیف های 5 تایی.

    سفارش و تولید:

    تا اوایل سال 2003 ٬ 153 فروند سفارش داده شده که 111 فروند آن تحویل شده است.

     

     






    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -