تبلیغات
هواپیما - Boeing B737-600/700


  • keery
  • Boeing B737-600/700

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:48 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Boeing B737-600/700

     

     

    مدلهای  700 و 600 مدلهای كوچكتری از نسل بعدی و موفق هواپیمای بوئینگ خانواده 900/800/700/600/737 محسوب می شوند. یکی از تغییرات زیاد و مهم ساختاری نسل جدید مدلهای ٬737 استفاده از توربوفنهای کار آمد CFM56-7B می باشد. CFM56-7 از ترکیب هسته مرکزی CFM56-5 با مدل CFM56-3 كمپرسور فشار پایین و همچنین یك فن 1.55m به وجود آمده است. از تغییرات دیگر مدل 737 قوس بیشتر بال آن است. مساحت و فاصله بین دو سر بال نیز افزایش یافته است. سطح دم نیز بزرگتر شده است. موتورها و بالهای جدید این امكان را به 737 می دهد كه سرعت کروز هواپیما از 0.78 ماخ به 0.80 ماخ افزایش پیدا کند. از طرفی بال بزرگتر به معنای امکان ذخیره سوخت بیشتر نیز می باشد.

    از دیگر اجزای 737 می توان به سیستم آلات دقیق پرواز الکترنیکی با 6 صفحه نمایشگر رنگی LCD همچون بویینگ 777 اشاره کرد. توسعه نسل پیشرفته بوئینگ 737 که با نام 737X پوشش داده می شد٬ در نوامبر 1993 آغاز شد. 700-737 اولین عضو خانواده جدید كه باید روی آن كار می شد بر اساس 300-737 پایه ریزی شده بود. در حالیكه 600-737 بر اساس 500-737 شکل گرفته بود. مجوز پرواز 700-737 در نوامبر 1997 صادر شد و تا پایان ماه وارد ناوگان Southwest شد.

    مدل 600-737 در 22 ژانویه 1998 اولین پروازش را انجام داد و در سپتامبر همان سال وارد خطوط هوایی SAS شد. بر اساس طرح مدل 700 ، مدل B737-700QC شکل گرفت که یک هواپیمای تبدیل شونده باری/مسافری است که توسط نیروی دریایی ایالات متحده و برای جایگزینی با مدلهای قدیمی تر DC-9 سفارش داده شد. این هواپیما تحت نام 40-C اولین پروازش را در 17 آوریل 2000 انجام داد. هواپیمای نیروی دریایی می تواند 121 مسافر را در صورت ایجاد تغییراتی حمل كند. همچنین در صورت حمل سه پالت بار٬ این میزان به 70 سرنشین کاهش پیدا می کند. نوع باری این هواپیما در صورتیکه از سرنشینان صرفه نظر شود قادر به حمل 8 پالت بار خواهد بود.

    موتور:

    دو موتور توربوفن CFM56-7B18 یا CFM56-7B22
    دو موتور توربوفن CFM56-7B20 یا CFM56-7B24

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور CFM56-7B18: برابر با   86.7kN معادل 19,500lb در مدل 600
    با موتور CFM56-7B22: برابر با  101kN معادل 22,700lb
    با موتور CFM56-7B20: برابر با 91.6kN معادل 20,600lb در 700
    با موتور CFM56-7B24: برابر با  101kN معادل 22,700lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 0.78 ماخ
    سقف ارتفاع پروازی: 41,000ft
    برد: 
    2,480km  معادل 1,340nm  در مدل 600
    2,852km  معادل 1,540nm  در مدل 700

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی:
    37,104kg معادل 81,800lb در 600
    38,147kg معادل 84,100lb در مدل 700
    بیشترین وزن برخاستن:
    56,245kg معادل 124,000lb در مدل 600
    60,330kg معادل 133,000lb در مدل 700

    ابعاد:

    طول: 31.24m معادل 102ft در مدل 600 و  33.63m معادل 110ft در مدل 700
    ارتفاع: 12.57m معادل 41ft در مدل 600 و  12.55m معادل 41ft در مدل 700
    دهانه بال: 34.31m معادل 112ft
    مساحت بال: 125m² معادل 1,344sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز

    مسافران:

    در آرایش تک کلاسه 132 نفر و در آرایش دو کلاسه 110 نفر.(مدل 600)
    در آرایش تک کلاسه 149 نفر و در آرایش دو کلاسه 126 نفر.(مدل 700)

    سفارش و تولید:

    تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 69 فروند مدل 600 و تعداد 1056 فروند مدل 700 ساخته شده و برای 352 فروند نیز سفارش دریافت شده است.

     

     






    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -