تبلیغات
هواپیما - Boeing B747-100/200


  • keery
  • Boeing B747-100/200

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:50 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Boeing B747-100/200

     

    از ورود هواپیمای عظیم الجثه B747 در مسیرهای هوایی به عنوان یک انقلاب در صنعت هوایی نام برده می شود. پیدایش اولیه B747 مربوط به رقابت آن با هواپیمای لاکهید C-5 گالکسی است. پس از شکست طرح بوئینگ در مناقصه نیروی هوایی مطالعات بر روی طرح مسافربری ادامه پیدا کرد. این طرح که هزینه های هنگفتی را در بر داشت به تدریج و با مرور زمان کامل می گشت. محاسبات بوئینگ نشان می داد که B747 هزینه عملیاتی را به ازای هر صندلی به طرز قابل محسوسی در پروازهای طولانی کاهش می دهد. سرانجام پس از متقاعد شدن مقامات بوئینگ از موفقیت احتمالی طرح جدید که با حمایت مالی شرکت پان آمریکن از طریق سفارش آن میسر شده بود٬ طرح B747 در 25 جولای 1966 رسما آغاز شد. انجام آزمایشات چندین هزار ساعته در تونل باد از ایمنی و کارایی بالای B747 خبر می داد. پس از پایان مراحل آزمایش و آغاز مونتاژ B747-100، در نهایت اولین پرواز بوئینگ B747 که به خاطر ظاهر عظیم الجثه اش آن را «جمبوجت» نیز نامیدند در 9 فوریه 1969 انجام شد.

    گواهینامه صلاحیت پروازی B747 نیز در 30 دسامبر 1969 دریافت شد. پس از آن و در ژانویه 1970 مدل اولیه B747-100 فعالیت تجاری اش را رسما در خط هوایی پان آمریکن آغاز کرد. پیشرفت چشمگیر B747 منجر به تولید مدلهای دیگری همچون B747-200B با وزن بالاتر٬ موتورهای قدرتمندتر و برد پروازی طولانی تر شد. 200B اولین پروازش را در اكتبر 1970 انجام داد و بعد از آن به شركت KLM تحویل داده شد. مدلهای دیگر شامل نمونه باربری با نام B747-200F، مدل SR برای چرخه های پروازی کوتاهتر و مدل تغییر پذیر B747C می باشند. B747 چنان جایگاهی در میان عموم ساخت كه مانند آن را كمتر كسی دیده بود. محبوبیت این هواپیما آن چنان است که پس از 36 سال همچنان مدلهای جدید این هواپیما در خط تولید قرار دارند. همچنین B747 از این نظر كه اولین هواپیمای پهن پیكر جهان بود دارای اهمیت زیادی است.

     

    موتور:

    چهار موتور پرات اند ویتنی JT9D7A یا JT9D7F در B747-100 و JT9D7R4G2 در B747-200B
    چهار موتور رولزرویس RB-211-524D4 در B747-200B
    چهار موتور جنرال الکتریک CF645A2 در B747-100 و CF650E2 در B747-200B

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور 208.9kN   :JT9D7A معادل 46,950lb
    با موتور 215.1kN   :JT9D7F معادل 48,000lb
    با موتور 243.5kN   :JT9D7R4G2 معادل 54,750lb
    با موتور 236.2kN   :RB-211-524D4 معادل 53,110lb
    با موتور 206.8kN   :CF645A2 معادل 46,500lb
    با موتور 233.5kN   :CF650E2 معادل 52,500lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت: 967km/h
    سرعت کروز اقتصادی: 907km/h
    برد: 9,045km معادل 4,880nm با 385 مسافر

    اوزان:

    وزن خالی: 162,386kg معادل 358,000lb در 100-747
    وزن خالی عملیاتی: 169,960kg معادل 374,400lb در 200-747
    بیشترین وزن برخاستن: 340,195kg معادل 750,000 در 100-747

    ابعاد:

    طول: 70.66m معادل 231ft
    ارتفاع: 19.33m معادل 63ft
    دهانه بال: 59.64m معادل 195ft
    مساحت بال: 511m² معادل 5,500sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو خلبان و یک مهندس پرواز
    مسافران: در آرایش تک کلاسه حداکثر 447 صندلی در ردیف های 9 تایی و یا 500 صندلی در ردیف های 10 تایی.
    در آرایش دو کلاسه دارای 452 صندلی با آرایش 32 صندلی درجه یک و 420 صندلی در بخش اقتصادی.
    در آرایش سه کلاسه دارای 397 صندلی در سه کلاس درجه یک ، تجاری و اقتصادی.

    سفارش و تولید:

    مجموع تولیدات همه انواع B-747-100/200 از جمله مدل های نظامی تا بسته شدن خط تولید 643 فروند بوده است.

     

     

     





    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -