تبلیغات
هواپیما - Boeing B737-800/900


  • keery
  • Boeing B737-800/900

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:52 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار


     

    بوئینگ 800-737 و 900-737 بزرگترین اعضای خانواده پر فروش 737 می باشند. بعید به نظر می رسد كه نسل بعدی مدلهای 800 و 900، بدنه طولانی تر و ظرفیتی بیش از 189 صندلی در آرایش تک کلاسه داشته باشند. در حالی که مدل پایه 737 هواپیمایی 100 نفره است. همانند مدل 600 و 700، مدل 800 و 900 نیز از نسل توسعه یافته و کارآمد تر توربوفنهای CFM56-7B بهره گرفته اند. از ویژگی های این هواپیما بال جدید با وتر بیشتر٬ دهانه و مساحت بزرگتر٬ دم بلندتر و استفاده از سیستم آلات دقیق پرواز الکترونیکی همانند 777 با 6 صفحه نمایشگر LCD كه اطلاعات را همانند مدل 777 و دیگر مدلهای 500/400/300-737 نشان می دهد. این کار باعث می شود كه یك خلبان بتواند مدلهای مختلف خانواده 737 را هدایت کند. در BBJ بالك ها نیز به عنوان یك بخش اختیاری برای مدل 800 پیشنهاد می شود.

    تا زمان ارائه در 5 سپتامبر 1994 مدل 800-737 با نام B737-400X شناخته می شد. در مقایسه با مدل 400 مدل 800 به اندازه 3.02m بلندتر و قادر به حمل 146 تا 162 مسافر در دو کلاس مختلف می باشد. ضمن اینکه طول مدت پرواز به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. مدل 800 از زمان ارائه اش به میزان قابل توجهی به فروش رفته و در اوایل سال 2002 بیشترین فروش نسل جدید 737 را به دست آورد. اولین پرواز این مدل در 31 جولای 1997 انجام گرفت و اولین تحویل آن به شركت "هاپاگ لیود" در آوریل 1998 بود. بیشترین سفارش ساخت برای سری 800 از طرف شركت ایرلندی Ryanair بود. بعد از یک سفارش 28 فروندی٬ یك سفارش 100 فروندی در ژانویه 2002 با حق انتخاب 50 فروند به بوئینگ داده شد که زمان تحویل آنها 8 سال اعلام شد. شركت Ryanair این هواپیما را با آرایش تک کلاسه و با ظرفیت 189 مسافر سفارش داد. 
    مدل 900-737 بزرگترین و آخرین عضو خانواده 737 است که در 10 سپتامبر 1997 با یك سفارش ده فروندی از سوی شركت آلاسکا ارلاینز ارائه گردید. كشیدگی بالها به میزان 1.57m متر به سمت جلو و 1.07 متر در سمت عقب در مقایسه با مدل 800 میزان پذیرش مسافر را به  177 نفر در آرایش دو کلاسه می رساند. این هواپیما در 3 آگوست 2000 برای اولین بار پرواز کرد و اولین تحویل آن به شركت آلاسکا ارلاینز در 15 می 2001 انجام شد.

    موتور:

    دو موتور توربوفن CFM56-7B24 یا CFM56-7B27
    دو موتور توربوفن CFM56-7B26 یا CFM56-7B27


    بیشترین رانش موتور:

    CFM56-7B24: برابر با  107.6kN معادل 24,200lb در 800
    CFM56-7B26:برابر با   117kN معادل 26,300lb در 900
    CFM56-7B27: برابر با 121.4kN معادل 27,300lb (هر دو مدل)

    عملکرد:
    بیشترین سرعت کروز: 0.78 ماخ
    سقف ارتفاع پروازی: 41,000ft
    برد: 
    3,585km  معادل 1,990nm در  مدل 800
    3,815km  معادل 2,060nm در مدل 900

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی:
    41,145kg معادل 90,710lb در مدل 800
    42,493kg معادل 93,680lb در مدل 900
    بیشترین وزن برخاستن:
    70,535kg معادل 155,500lb در مدل 800
    74,840kg معادل 164,000lbدر مدل 900

    ابعاد:

    طول: 39.47m معادل 129ft در مدل 800 ٬ 42.11m معادل 138ft در مدل 900
    ارتفاع: 12.55m معادل 41ft 
    دهانه بال: 34.31m معادل 112ft
    مساحت بال: 125m² معادل 1,344sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز

    مسافران: 
    در آرایش تک کلاسه حداکثر 189 نفر و در آرایش دو کلاسه 162 نفر. (مدل 800)
    در آرایش تک کلاسه حداکثر 189 نفر و در آرایش دو کلاسه 177 نفر. (مدل 900)

    سفارش و تولید:

    تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 2175 فروند مدل 800 و 137 فروند مدل 900 ساخته شده است. ضمن آنکه تعداد 195 فروند برای مدل 900 سفارش دریافت شده است.

     




    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -