تبلیغات
هواپیما - Boeing B747-400


  • keery
  • Boeing B747-400

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:55 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Boeing B747-400

     

    این مدل آخرین٬ بهترین و در عین حال دوربردترین مدل خانواده B747 است. شركت بوئینگ این مدل را در اكتبر 1985 معرفی کرد و اولین پرواز هواپیما در 29 آوریل 1988 انجام شد. مجوز آمریکایی نیز در ژانویه 1989 اعطاء گردید. این مدل مونتاژ خارجی مدل B747-300 می باشد. اما هواپیمایی كاملاً پیشرفته است و تغییراتی مانند كابین پرواز دیجیتالی با 6 صفحه نمایشگر بزرگCRT، افزایش مساحت بال و بالک ها، موتورهای جدید٬ بدنه و بالهای كشیده شده و افزایش ماكزیمم وزن پرواز و برد پرواز طولانی آن را از مدلهای قبلی متمایز می کند.

    جدا از ظرفیت سرنشینان، در مدل B747-400 تغییراتی با توجه به نیاز خطوط هوایی داده شده است. از جمله می توان B747-400 بدون بالك برای پروازهای داخلی ژاپن٬ B747-400M مدل مسافربری/باربری و مدل B747-400F برای حمل بار را نام برد. آخرین مدل این هواپیما با نام B747-400ER  بود كه در 28 نوامبر 2000 ارائه شد که شركت Qantas تعداد 6 فروند از آن را سفارش داد. این مدل از لحاظ اندازه مشابه مدل 400 بود اما دارای محدوده پروازی بیشتر همراه با ظرفیت بار بیشتری بود. در این مدل برد پروازی به اندازه 805km و میزان حمل بار به اندازه 6800kg افزایش داده شد. مدل 400ER همچنین دارای كابینهای داخلی بزرگتر با جعبه های وسیعتر برای حمل بار بیشتر و نیز عرشه پرواز توسعه یافته بود. این مدل دارای بالهای تقویت شده بدنه و ارابه فرود بهتری نسبت به مدل 400F بود و همچنین یک منبع سوخت كمكی در قسمت جلو به عنوان یك انتخاب در نظر گرفته شده بود. اولین مدل B747-400ER در ژوئن 2002 ارائه شد و اولین پرواز آن 31 جولای 2002 انجام شد. این هزار و سیصد و هشتمین پرواز یک B747 بود. برای این نمونه مدل باربری با نام B747-400ERF نیز در نظر گرفته شد. 5 فروند از این مدل در 30 آوریل 2001 به وسیله شركت ILFC سفارش داده شد. اولین مدل 400ERF در حقیقت 1315 فروند نمونه ساخته شده از خانواده B747 به شمار می آمد. مدل ERF دارای همان MTOW (بیشترین وزن هنگام برخاست) مدل ER بود و این امر برد پروازی را به اندازه 970 كیلومتر افزایش می داد. حجم بار نیز به اندازه 9980kg افزایش می یافت.

    مدت كوتاهی قبل از تحویل مدل ER شركت بوئینگ 15 سفارش را برای مدلهای ER و ERF از 5 مشتری دریافت كرد. همچنین بوئینگ مطالعه بر روی انواع دیگری از مدلهای B747 را ادامه داد. از جمله مدلهای B747-500X و 600X كه در ژانویه 1997 به وجود آمدند. شركت بوئینگ هم اكنون مدلهای B747-400XQLR (طولانی ترین محدوده پرواز) را به مشتریان ارائه می دهد كه دارای محدوده پروازی طولانی تر و دارای ساختار بزرگتری می باشد.

    موتور:

    چهار موتور پرات اند ویتنی PW-4056 ، PW-4060 ، PW-4062
    چهار موتور رولزرویس RB-211-524G یا 524H یا RB-211-524G/H-T
    چهار موتور جنرال الکتریک CF6-80-C2B1F1 یا CF6-80-C2B7F

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور 252.4kN   :PW-4056 معادل 56,750lb
    با موتور 266.9kN   :PW-4060 معادل 60,000lb
    با موتور 275.8kN   :PW-4062 معادل 62,000lb
    با موتور 258kN   :RB-211-524G معادل 58,000lb
    با موتور 266.9kN   :RB-211-524G/H-T معادل 60,000lb
    با موتور 252.4kN   :CF6-80-C2B1F معادل 56,750lb
    با موتور 273.6kN   :CF6-80-C2B1F1 معادل 61,500lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 939km/h
    سرعت کروز دوربرد: 907km/h
    برد: 13,491km معادل 7,284nm با 420 مسافر

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی: 180,985kg معادل 399,000lb (با موتور PW-4056)
    بیشترین وزن برخاستن: 362,875kg معادل 800,000

    ابعاد:

    طول: 70.67m معادل 231ft
    ارتفاع: 19.41m معادل 63ft
    دهانه بال: 64.44m معادل 211ft
    مساحت بال: 541.2m² معادل 5,825sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو خلبان در عرشه پرواز
    مسافران: در آرایش دو کلاسه دارای 24 صندلی در بخش درجه یک و 544 صندلی در بخش اقتصادی.
    در آرایش سه کلاسه دارای 416 صندلی با آرایش 23 صندلی در بخش درجه یک، 78 صندلی در بخش تجاری و 315 در بخش اقتصادی.

    سفارش و تولید:

    تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 694 فروند تولید شده است.

     

     






    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -