تبلیغات
هواپیما - Boeing B777-200


  • keery
  • Boeing B777-200

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:56 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Boeing B777-200

     

    هواپیمای دوموتوره پهن پیکر 777 از تكنولوژی پیشرفته ای نسبت به دیگر مدلهای قدیمی بوئینگ برخوردار است. بوئینگ 777 تقریباً جایگزین تمام طرح های جدید شده است. از ویژگی های قابل ملاحظه طرح 777 بدنه متمایزش نسبت به دیگر مدلهای بوئینگ می باشد. همچنین اولین عضو از خانواده بوئینگ بوده که به سیستم کنترل پرواز با سیم مجهز شده است. در کابین خلبان 777 تكنولوژی های پیشرفته همراه با 5 نمایشگر کریستال مایع به کار رفته است. در بدنه هواپیما از مواد مرکب نیز استفاده شده که در کاهش وزن هواپیما موثر است. همچنین موتورهای 777 بیشترین رانش را نسبت به دیگر موتورهای جت دارا هستند. از پیشنهاد های جالب مطرح شده درباره 777، بالهای تاشونده آن بود. به گونه ای كه 6 متر انتهای هر بال قابلیت جمع شدن به طرف بالا را داشته باشد. این کار برای فرودگاه هایی که محدودیت جا داشتند مناسب بود. هر چند 777 با توجه به اندازه اش نمی توانست در فرودگاه های کوچک فرود بیاید. مدل اولیه جت 777 هواپیمای B777-200 بود که در اكتبر 1990 و در دو ورژن A و B پیشنهاد شد. مدل 200B که IGW نیز نامیده می شد وزن بیشتری نسبت به مدل A داشت. هر چند مدل IGW دوباره و با عنوان B777-200ER طراحی گردید.
    مدل B777-200 اولین پروازش را در 12 ژوئن 1994 انجام داد و گواهینامه های FAA و JAA را در 19 آوریل 1995 کسب کرد. همچنین گواهینامه FAA در زمینه پروازهای دوربرد با هر دو موتور (ETOPS) را برای موتور PW4074-200 در 30 می همان سال به دست آورد. اولین مشتری هواپیما یعنی شرکت یونایتد ارلاینز هواپیمای خود را در می 1995 تحویل گرفت. اولین نمونه از مدل B777-200IGW/ER نیز به خطوط هوایی بریتیش ارویز در فوریه 1997 تحویل شد. مدل دیگری نیز با نام B777-200LR كه قبلا B777-200X نامیده شده بود طراحی گردید. بوئینگ اعلام کرد طرح جدیدش یعنی مدل B777-200LR می تواند بالاترین طول پرواز را داشته باشد و قادر است مسافت 16417km را در مدت 18 ساعت بپیماید كه این امر با موتورهای توربوفن قدرتمند GE90-110B1 امکان پذیر است. افزایش قابل توجه ماكزیمم وزن پرواز و مخازن سوخت كمكی قابل انتخاب در قسمت عقب نیز از دیگر مشخصه های این هواپیما می باشد. دیگر تغییرات شامل كشیدگی به اندازه 2 متر در انتهای بالها و ارابه فرود جدید،‌ ساختار تقویت شده و محل استراحت برای خدمه ذخیره از دیگر مشخصات آن می باشد. مدل B777-200LR در سال 2000 مطرح شد اما عرضه آن تا سال 2006 به تاخیر افتاد.

    موتور:

    دو موتور توربوفن پرات اند ویتنی PW-4074 
    دو موتور رولزرویس Trent 875
    دو موتور جنرال الکتریک GE90-75B

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور 329kN   :PW-4074 معادل 74,000lb
    با موتور 334kN   :Trent 875 معادل 75,000lb
    با موتور 334kN   :GE90-75B معادل 75,000lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 905km/h 
    برد: 7,000km معادل 3,780nm با 229 تن وزن برخاستن

    اوزان:

    وزن خالی: 139,025kg معادل 306,500lb
    بیشترین وزن برخاستن: 229,520kg معادل 506,000lb

    ابعاد:

    طول: 63.73m معادل 209ft
    ارتفاع: 18.51m معادل 60ft
    دهانه بال: 60.93m معادل 199ft
    مساحت بال: 427.8m² معادل 4,605sq ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز
    مسافران: با توجه به آرایش کابین، از 305 تا حداکثر 440 صندلی. 
    بار: قادر به حمل حداکثر 32 کانتینر در اندازه استاندارد LD3.

    سفارش و تولید:

    تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 552 فروند تحویل مشتریان شده و برای 52 فروند دیگر نیز سفارش دریافت شده است.

     

     






    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -