تبلیغات
هواپیما - Boeing B767-400


  • keery
  • Boeing B767-400

    پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:56 ق.ظ

    نویسنده : محمدرضا میرشکار

    Boeing B767-400

     

    هواپیمای بوئینگ B767-400ER که با ارباس A330-200 رقابت می کند، مدلی از حالت طویل شده B767-300ER می باشد كه برای جایگزینی سریع مدلهای دو موتوره A300 ،A310 و 767 برای مسیرهای درون قاره ای و DC-10-30 و L-1011 برای مسیرهای بین قاره ای طراحی شده بود. طراحی B767-400ERX در اواخر 1996 آغاز شد. بوئینگ زمانی قرارداد توافقنامه همكاری فنی را با شركت Douglas Aircraft (زیر مجموعه مکدانل داگلاس) امضاء كرده بود كه بوئینگ دچار مشکلاتی هم از لحاظ فنی همچون کمبود امکانات موتوری هواپیما و هم از لحاط زمانی به دلیل درگیری در تعدادی از برنامه های در حال اجرا شده بود. در حالیكه در مقابل٬ Douglas از ظرفیت موتوری فوق العاده ای بهره مند بود و پروژه MD-XX نیز از برنامه کاری آن حذف شده بود. (سرانجام بوئینگ و مکدانل داگلاس در آگوست 1997 با یکدیگر ادغام شدند).

    این برنامه رسماً با عنوان B767-400ER در ژانویه 1997 زمانی آغاز شد كه خط هوایی Delta تعداد 21 فروند از آنرا سفارش داد. مهمترین تغییرات نسبت به B767-300 کشیده شدن بدنه به میزان 40/6 متر و افزایش ظرفیت عادی از 218 تا 245 سرنشین به خاطر کشیده شدن طول بدنه بوده است. همچنین 46cm ارابه فرود بلندتر كه زاویه چرخش را برای سرعتهای نشست و برخاست به حالت اول بر میگرداند و همچنین فواصلی كه به طور مخالف به خاطر كشیده و طویل بودن بدنه هواپیما تحت تاثیر قرار می گیرند. چرخ ها٬ لاستیک ها و ترمزها نیز با مدل 777 هماهنگی دارد.

    از دیگر تغییرات  B767-400ER نسبت به B767-300، بلندتر شدن قسمت نوک بال به میزان 34/2 متر است كه راندمان آیرودینامیكی آن را افزایش می دهد. این کشیدگی نوک بالها از نکات مهم طراحی نیز به شمار می رفت. در داخل ساختار B767-400ER یك مدل پیشرفته عرشه پرواز به سبک 777 با 6 صفحه نمایشگر رنگی كه هر كدام كارهای خاصی را انجام می دهند و می توانند اطلاعات را در یك فرمت یكسان مانند مدل 767 قبلی كه مجوز دریافت كرده بود را نمایش دهند که این سیستم نمایش برای 777 و نسل بعدی B737 نیز پیش بینی شده است. بقیه موارد داخلی مربوط به مسافر نیز٬ شبیه مدل 777 می باشند.

    از دیگر مشخصه های این مدل می توان به موتورهای معمولی با مدل B767-300، یك APU جدید و افزایش ظرفیت بار اشاره کرد. اولین پرواز این هواپیما در نهم اكتبر 1999 انجام شد و 4 فروند پیش نمونه در برنامه ساخت و توسعه این مدل شركت داشتند. خط هوایی Delta اولین مشتری این هواپیما بود و در دسامبر 2001 این هواپیما از طرف شركت کانتیننتال ارلاینز و کنیا ارویز نیز سفارش داده شد.

     

    موتور:

    دو موتور توربوفن پرات اند ویتنی PW-4062 
    دو موتور جنرال الکتریک CF6-80C2B7F1 یا CF6-80C2B8F

    بیشترین رانش موتور:

    با موتور 281.6kN   :PW-4062 معادل 63,300lb
    با موتور 282.5kN   :CF6-80C2B8F معادل 63,500lb
    با موتور 276.2kN   :CF6-80C2B7F1 معادل 62,100lb

    عملکرد:

    بیشترین سرعت کروز: 0.80 ماخ 
    برد: 10,343km معادل 5,580nm با موتور PW4062

    اوزان:

    وزن خالی عملیاتی: 103,145kg معادل 227,400lb
    بیشترین وزن برخاستن: 204,120kg معادل 450,000lb

    ابعاد:

    طول: 61.37m معادل 201ft
    ارتفاع: 16.87m معادل 55ft
    دهانه بال: 51.92m معادل 170ft

    گنجایش:

    خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز
    مسافران: در آرایش سه کلاسه دارای ظرفیت 245 مسافر.

    سفارش و تولید:

    تا سه ماهه اول سال 2011، 38 فروند تحویل شده است.

     






    دیدگاه ها : نظرات
    آخرین ویرایش: - -